Abstract
Sinema, diğer kitle iletişim araçları gibi, izleyicileri üzerinde çeşitli etkilere sahiptir.
Sinema filmlerinin sahip oldukları temel özellikler, izleyicilerin çeşitli düzeylerde
filmlerden etkilenmelerini sağlamaktadır. Bu bakımdan sinema filmleri ister popüler,
isterse sanatsal örnekleriyle çok geniş bir düzlemde, izleyici kitlesi üzerinde etkin bir
güce sahiptir. Bu çalışmanın temel motivasyonunu ana damar paradigma içerisinde
izleyici çalışmalarında önemli bir yere sahip olan etki sorunsalı oluşturmaktadır. Bu
çalışmada Türkiye’de sinema seyircisinin sinema filmlerinden etkilenme düzeyleri ve
bu etkinin boyutlarının (sosyolojik, kültürel, psikolojik vb. gibi) neler olduğu belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma evreni olarak İstanbul, Ankara ve İzmir illeri seçilmiştir.
Çalışmada alan araştırması yöntemine bağlı kalınarak veri toplama aşamasında
anket tekniğine başvurulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre sinemanın
izleyicileri üzerinde en güçlü etkisinin sosyalliğe ve genel kültüre katkısı çerçevesinde
şekillendiği belirtilebilir. Ayrıca film çalışmaları alanında izleyici araştırmaları maliyetli
ve zahmetli bir yöntem olarak görüldüğü için araştırmacılar tarafından pek tercih
edilmemektedir. Bu açıdan çalışma, sinemaya izleyici merkezli bir bakış açısı sunması
bakımından literatüre özgün bir katkı sağlamayı hedeflemektedir.