Türkiye’de
siyasi seçimlerde uygulanan stratejilere bakıldığında, stratejilerin hayata
geçirilmesi için kullanılan mecralar farklı partilerde benzerlik
gösterebilmektedir. Ancak 21. yüzyılla beraber, yeni iletişim teknolojileri, dünyada
olduğu gibi Türkiye’de de sosyal hayatı doğrudan etkileyebilecek duruma gelmiş
ve siyasal iletişimde kullanılan ana mecralardan biri olmuştur. Özellikle
sosyal medya, kullanan kişi sayısı ve sahip olduğu özellikleri nedeni ile yeni
dönemin çok önemli bir siyasi taktiği haline gelmiştir. 2000’li yıllardan sonra
da Türkiye’deki partiler de bu önemli taktiği stratejilerinin en önemli
parçalarından biri olarak düşünmektedir. Son yıllarda bunun örneklerine sıklıkla
rastlanmaktadır.
Bu
çalışma Türkiye’de siyasal iletişim sürecinde sosyal ağlarda neler yapıldığı
temel düşüncesi ile ortaya çıkmıştır. Çalışmanın amacı; 2017 yılında Türkiye’de
yapılan başkanlık sistemine yönelik referandum sürecinde, sosyal ağlarda Recep
Tayyip Erdoğan’ın görsel imajının nasıl yansıtıldığını ortaya koymaktır. Çözülmeye
çalışılan temel sorunsal ise; bir siyasi
liderin sosyal ağlardaki fotoğraflarında en çok nelerin öne çıkarıldığını belirlemektir.
Sorunsalın çözümlenmesi için, yapısal uygunluğu ve Türkiye’de kullanıcı sayısı
bakımından ilk sıralarda yer alan Facebook ve Instagram isimli sosyal ağlarda Recep
Tayyip Erdoğan’ın görsel kimliğinin nasıl yansıtıldığı, göstergebilimsel analiz
yöntemiyle irdelenmiştir. Recep Tayyip Erdoğan’ın sosyal ağlarındaki
fotoğraflarında; mavi, kırmızı ve beyaz renkler, pozitif imaj oluşturabilecek
beden dili, çoğunda takım elbiseli bireysel görüntüsü (çok azında seçmenle birlikte)
ve tebessümü öne çıkarılmıştır. Ayrıca fotoğraflarda Recep Tayyip Erdoğan ana
karakter olarak kullanılmış ve sadelik benimsenmiştir. Bu doğrultuda Recep
Tayyip Erdoğan’ın referandum sürecinde sosyal ağlarda görsel imajının profesyonel
bir şekilde yönetildiği ve seçim sürecini pozitif yönde etkileyebilecek
karelerin paylaşıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | February 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 29 |