The
popular history telling is a storytelling form of history, with the growing
interest in the recent years as production and consumption context. The
storytelling of historical events, along with excite attention , makes it
easier to learn and understand history. Popular history is mostly presented to
the public via televised discussion programs, documentaries, and short videos,
especially animations or narratives that have become popular in the social
media in recent times. People find it more attractive and fun to learn from
such publications, rather than from historical academic publications.
In
the study, those who have the most followers among popular date channels and
date narrators on YouTube; The impact of digital media on reaching large masses
of the discipline of history was investigated in three different audience
dimensions of Stuart Hall's coding-codec approach, compared to the content they
published, the common discourse they used, the feedback of followers, and the
content published by academic historians.
Findings,
while pointing to a paradigm shift in the understanding of dominant history,
provide important data in the context of the significance and influence of
popular history narratives.
Türkiye’de
son dönemlerde üretim ve tüketim bağlamında gittikçe artan bir ilgi gören popüler
tarih anlatıcılığı, tarihin aslında hikâyeleştirilmiş kısmını oluşturmaktadır.
Tarihî olayların hikâyeleştirilmesi ilgiyi arttırmakla beraber daha kolay
öğrenme ve anlamaya da imkân sağlamaktadır. Popüler tarih daha çok televizyondaki
tartışma programları, belgeseller ve özellikle son dönemlerde sosyal medyada
yaygınlaşan animasyon veya anlatılardan oluşan kısa videolar aracılığıyla halka
sunulmaktadır. İnsanlar tarihi akademik yayınlardan değil, daha çok bu tür
yayınlardan öğrenmeyi daha çekici ve eğlenceli bulmaktadır.
Çalışmada,
youtubedaki popüler tarih kanalları ve tarih anlatıcıları içerisinde en fazla
takipçiye sahip olanlar; yayınladıkları
içerikler, kullandıkları yaygın söylem, takipçilerin dönütleri boyutunda
incelenmiş, akademisyen tarihçilerin yayınlamış oldukları içeriklerle
kıyaslanarak, dijital medyanın tarih disiplinin geniş kitlelere ulaşmasındaki
etki, Stuart Hall’un kodlama-kodaçımı yaklaşımında ortaya koyduğu üç farklı izleyici boyutunda incelenmiştir.
Bulgular, egemen tarih anlayışındaki bir paradigma kaymasına işaret ederken,
popüler tarih anlatıcılığının önemini ve etkisi bağlamında önemli veriler
sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2018 |
Submission Date | August 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 29. Özel Sayısı |