Digital communication tools, which are widely used today, provide wide and fast access. These tools, which permeate every aspect of our lives in terms of providing the user with the opportunity to participate actively and sharing information quickly and cheaply, attract the attention of the youth in particular. The increase in the use of new media technologies and the penetration of all areas of society show how important it is for people to have information about new media literacy. Especially the youth should be made aware of all kinds of messages coming from new media tools.Therefore, increasing research on new media literacy is important. The purpose of this research is to determine the new media literacy knowledge and skill levels of undergraduate and associate degree students between the ages of 18 and 25 who are the current students of Çanakkale Onsekiz Mart University. General scanning model was used in the research. Random sampling technique was used to determine the sample of the research. In the research, an online questionnaire was applied to 348 students. As a result of the research, it was concluded that new media literacy levels of male students were more advanced than new media literacy levels of female students. In addition, it is one of the significant findings of the research that new media literacy levels of the students who spend more time on the Internet were more advanced than the students who spendless time on the Internet.
Günümüzde kullanımı oldukça yaygınlaşan dijital iletişim araçları geniş ve hızlı erişim sağlamaktadır. Kullanıcıya aktif katılım olanağı sunması, bilgi paylaşımının hızlı, kolay ve ucuz olması gibi birçok sebepten dolayı hayatımızın her alanına nüfuz eden bu araçlar, özellikle genç kesimin ilgisini çekmektedir. Yeni medya teknolojilerinin kullanımının artması ve toplumun her alanında varlığını sürdürmesi insanların yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibi olmasının ne kadar önemli ve gerekli olduğunu göstermektedir. Özellikle teknoloji içerisinde büyüyen genç kesimin yeni medya araçlarından gelen her türlü mesaja karşı bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla yeni medya okuryazarlığı üzerine yapılan araştırmaların arttırılması bu kapsamda önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde öğrenimlerini sürdüren 18-25 yaş aralığındaki lisans ve ön lisans öğrencilerinin, yeni medya okuryazarlık bilgi ve beceri düzeylerinin belirlenmesini sağlamaktır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklemin belirlenmesinde rastlantısal örneklem tekniği kullanılmıştır. Çalışmada 348 öğrenciye çevrimiçi anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin yeni medya okuryazarlık düzeylerinin, kadın öğrencilerin yeni medya okuryazarlık düzeylerine göre daha gelişmiş olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca İnternet’te daha fazla zaman geçiren öğrencilerin daha az zaman geçiren öğrencilere göre yeni medya okuryazarlık düzeylerinin daha gelişmiş olduğu araştırmanın önemli bulgularından biridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Submission Date | February 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 37 |