The movements in the art of cinema are a general view of the movements that exist in many other fields. Cinema films deal with individuals and inform them about many features such as their lives and emotional states. In this study, the traces of British New Wave Movement (1959-1963), one of the cinema movements, in today's British cinema were investigated. The study is important in terms of its contribution to the field by showing that it is possible for the traces of a movement that emerged in the field of cinema to show up through a director's film even after sixty years. In order to examine in detail, one film from today's British Cinema and one from the British New Wave Movement were selected. Jack Clayton's Room at the Top (1959), which has the general characteristics of the movement comprehensively due to its being the first example of the British New Wave Movement, and Souvenir (2019) by Johanna Hogg, one of today's directors who fearlessly deals with class relations in the context of family were analyzed descriptively. The analysis was based on three categories, which were male-female relations, alienation, space-acting. The striking reality in the British New Wave Movement is reflected gently in Hogg's cinema with a calm language. It was concluded that the ways in which elements such as alienation, male-female relations and the use of space in British New Wave Movement are handled similarly exist in Hogg’s Souvenir, a representative of today's British cinema.
Sinema sanatında meydana gelen akımlar, diğer birçok alanda varlığını sürdüren akımların genel bir görüntüsüdür. Sinema filmlerinin toplumu oluşturan bireyleri ele alarak onların yaşantıları, duygu durumları gibi pek çok özellik hakkında bilgi verdiği söylenebilmektedir. Bu çalışmada söz konusu sinema akımlarından biri olan 1959-1963 yılları arasında ortaya çıkan İngiliz Yeni Dalga Akımı’nın günümüz İngiliz sinemasındaki izleri araştırılmıştır. Çalışma, sinema alanında ortaya çıkmış bir akımın izlerinin altmış yıl sonra bile günümüzde bir yönetmenin filmi üzerinden ortaya çıkmasının mümkün olabileceğini göstermesi açısından ele alındığında alana sağlayacağı katkı bakımından önem oluşturmaktadır. Bu bağlamda ayrıntılı olarak inceleme yapılabilmesi adına günümüz İngiliz sinemasından ve İngiliz Yeni Dalga Akımı’ndan birer film ele alınmıştır. İngiliz Yeni Dalga Akımı’nın ilk örneğini oluşturması bakımından akımın genel özelliklerini kapsamlı biçimde üzerinde taşıyacağından hareket edilerek Jack Clayton’un Room at the Top (Tepedeki Oda, 1959) filmi ve aile bağlamında sınıfsal ilişkileri korkusuzca ele alması bakımından günümüz yönetmenlerinden Johanna Hogg’un Souvenir (Hatıra, 2019) filmi betimsel olarak analiz edilmiştir. Analiz kadın erkek ilişkileri, yabancılaşma, mekân-oyunculuk olmak üzere üç adet başlık temelinde gerçekleştirilmiştir. İngiliz Yeni Dalga Akımı’ndaki vurucu gerçeklik günümüz İngiliz sineması yönetmenlerinden biri olan Hogg’un sinemasında yumuşatılarak sakin bir dille yansıtılmıştır. İngiliz Yeni Dalga Akımı’ndaki yabancılaşma, kadın erkek ilişkileri ve mekân kullanımı gibi unsurların ele alınma biçimlerinin benzer şekilde günümüz İngiliz sinemasında Hogg’un Souvenir filminde de yer aldığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Submission Date | February 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 37 |