COVID-19 pandemisi tüm dünyayı toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal olarak derinden etkilemiştir. Pandeminin etkileri ve sonuçları ile mücadele ülkelerin odak noktası haline gelmiştir. Süreç içinde farklı tedavi yöntemleri ve çalışmalar yürütülüyorken, mevcut aşılanma ile ilgili tartışmalar da devam etmektedir. Son istatistik bilgilere göre dünya nüfusunun 63%’ü iki doz aşılanmış durumdadır. Özellikle aşılarla ile ilgili bilgi kirliliği bu sürecin yavaşlamasına neden olmakta ve daha önemlisi aşılanmamadan dolayı virüsün çeşitli mutasyonlarının da ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu anlamda bu çalışma dünyadan en fazla vaka sayısında ve orta ölçekli aşılanma düzeyine sahip Türkiye’de aşılanmama ile ilgili Twitter’da yayınlanan yanlış bilgileri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada iki aşamalı yöntem izlenilmiştir. Öncelikle aşılarla ilgili paylaşımlar Twitter API aracılığıyla veri toplanılmış, Orange Data Mining Programı ile analiz gerçekleştirilmiş, sonra ise içerik analizi uygulanmıştır. Bulgulara göre propaganda en fazla öne çıkan yanlış enformasyon türü olurken, “pandeminin varlığının inkârı” en fazla değinilen konu olmuştur. Diğer taraftan “PCR testlerini durdurun” ve “pandemi bitti” en çok vurgulanan diğer söylemler olmuştur.
The COVID-19 pandemic has affected the world socially, culturally, economically, and politically. Struggling with the COVID-19 virus has become the focal point of the countries. As many studies are being conducted, and new treatment methods are being discussed, the vaccination process continues worldwide. According to the current statistics, 63% of the world population has been already fully vaccinated. During this period, along with the true information, many false information facts and materials proliferated which lead to the reluctance of individuals to be vaccinated. As a result of
it, the virus exposes to mutation and more serious cases emerge worldwide. In this context, this study aims to analyze false information Tweets regarding vaccination in Turkey. As Turkey is one of the top countries with the highest cases and the medium-scaled (68%) level of vaccination worldwide, the study findings will help to understand the main motives of anti-vaccination by focusing on false facts. A two-step methodology was followed in the research. First, data collection was done through Twitter API and then, the analysis was conducted using the Orange Data Mining Program and content analysis. Propaganda is one of the interesting results as the most-shared false information type. On the other hand, while “the denial of the epidemic” was the most-focused theme, “stop insisting on PCR” and “pandemic is over” were the most-emphasized discourses in the Tweets.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 7, 2022 |
Submission Date | September 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 38 |