Instagram, Facebook ve TikTok gibi sosyal ağ sitelerinde rutin paylaşımların artması ebeveynliğin çağdaş kültürde görünür ve tanınır olmasına neden olmuştur. Bunun sonucu olarak da "Sharenting" olarak adlandırılan davranış “Birinin çocuklarına ait haberleri, görselleri vb. paylaşmak için sosyal medyayı alışkanlık haline getirmesi” küresel ölçekte yayılmıştır. Araştırmada, ünlü futbolcu ebeveynlerin sharenting kapsamında, yeni medya aracılığıyla oluşturdukları içeriklerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Sharenting’e yönelik tutumun boyutunun tespiti, spesifik ebeveyn kesimin yeni medyada yaşamı sürdürme konusundaki amaçlarını anlamamıza yardımcı olacağı düşünülmektedir. Araştırma kapsamında, Instagram’da 2022-2023 yılları arasında en fazla takipçi sayısına sahip Türk ve yabancı uyruklu 10 ünlü futbolcunun hesaplarında paylaşmış oldukları 19.450 gönderi incelenmiştir. Araştırmada, Instagram’da paylaşılan içerikler kategorilere ayrılmış ve nitel yöntemsel yaklaşım benimsenmiş olup veriler betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Araştırmanın kuramsal çerçevesini ise kimlik ve benlik kavramını inceleyen Goffman’ın dramaturjik teorisi ve sosyal medyada idealleştirilen kimlik sunumu oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, ünlü futbolcu ebeveynlerin sharenting kapsamlı paylaşımlarının ticari bir meta taşıdığı, ideal kimlik sunumunda sharenting’in bir temsil aracı olarak kullanıldığı, kişisel yaşama ait paylaşımlarla yeni bir ebeveyn kimliği inşa edildiği ve mahremiyet sınırının da aşıldığı tespit edilmiştir.
The increase in routine sharing on social networking sites such as Instagram, Facebook, and TikTok has made parenting visible and recognizable in contemporary culture. As a result, the behavior called "Sharenting" is "sharing news, images, etc. of one's children making it a habit to use social media to share" has spread on a global scale. The aim of the research is to determine the content created by the parents of famous football players through new media within the scope of sharenting. It is thought that determining the extent of attitudes towards sharenting will help us understand the aims of specific parental groups in terms of sustaining life in new media. Within the scope of the research, 19,450 posts shared by the 10 famous Turkish and foreign football players with the highest number of followers on Instagram between 2022-2023 were examined. In the research, the contents shared on Instagram were categorized and a qualitative methodological approach was adopted, and the data were examined with the descriptive analysis technique. The theoretical framework of the research is constituted by Goffman's dramaturgical theory, which examines the concept of identity and self, and the idealized identity presentation in social media. As a result of the research, it has been determined that the sharing-related posts of famous football parents carry a commercial commodity, that sharing is used as a representation tool in presenting the ideal identity, that a new parental identity is constructed with the posts about personal life, and that the privacy limit is exceeded.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 27, 2024 |
Acceptance Date | November 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 47 |