The use of technology in intelligent mobile devices, including the development of the Internet, provides significant facilities for accessing information in human life. Applications created by constantly evolving mass communications technologies have recently brought about significant changes in society's lives and habits. In the banking sector, internet-based applications provide significant advantages for both banks and consumers. In response to this, the development of mass media has also increased the ease of access and speed of information, and therefore social media management and reputation management are of great importance. The aim of the study is to determine the impact of the characteristics of the mobile applications of banks on the quality of mobile banking and the impact on the banking reputation of mobile banks by classifying them into public and private banks. The data in the survey was obtained using survey technique. As a result, the study found that the characteristics of mobile banking practices significantly influenced the quality of mobil banking and the reputation of the bank. Additionally, differences were identified between the impact of the features of mobile banking applications on the quality of mobil banking, depending on the type of banking the participants used, the number of mobile-banking applications they used, and the frequency of use of mobile banks.
Teknoloji, internetin gelişimi başta olmak üzere, akıllı olarak nitelendirilen mobil cihazlarda kullanılması insan hayatında bilgiye ulaşma noktasında önemli kolaylıklar sağlamaktadır. Sürekli gelişen kitle iletişim araçları teknolojilerine bağlı olarak oluşturulan uygulamalar son zamanlarda toplum yaşantısında ve alışkanlıklarında da önemli değişiklikleri ortaya çıkarmıştır. Bankacılık sektöründe ise internet tabanlı uygulamalar gerek bankalar açısından gerekse tüketiciler açısından önemli avantajlar sağlamaktadır. Bu duruma karşılık olarak kitle iletişim araçlarının gelişmesi aynı zamanda bilginin kolay erişimi ve hızını da artırmış ve buna bağlı olarak sosyal medya yönetimi ve itibar yönetimi önem kazanmıştır. Araştırmanın amacı; bankaların mobil uygulamalarının özelliklerinin mobil bankacılık kalitesine etkisi ve mobil bankacılık kalitesinin banka itibarı üzerine etkisini kamu ve özel bankalar şeklinde sınıflandırarak belirlemektir. Araştırmada veriler anket tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmada sonuç olarak mobil bankacılık uygulamalarının özellikleri mobil bankacılık kalitesini ve mobil bankacılık kalitesinin banka itibarını önemli ölçüde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların tercih ettikleri banka türü, kullandıkları mobil bankacılık uygulama sayısı ve mobil bankacılık kullanım sıklıklarına göre mobil bankacılık uygulamalarının özelliklerinin mobil bankacılık kalitesi üzerine etkileri arasında farklılıklar tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Commercial Banking |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 29, 2023 |
Acceptance Date | December 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 16 |