Siyasetname, İslam edebiyatında
idarecilere yöneticilik sanatına dair bilgiler veren eserlerin genel adıdır.
Kutadgu Bilig’in de genelde bir “siyasetname” olduğu kabul edile gelmiştir.
Esasen bu sınırlandırıcı kanaat, Kutadgu Bilig’in Türk tefekkür tarihindeki
yerini ve etkisini kavramada, son dönemlerde yapılan birkaç çalışma istisna
edilirse, belirleyici de olmuştur. Oysa Kutadgu Bilig’in sadece bir siyasetname
olmadığı çok açıktır.
Kutadgu Bilig, Türk-tefekkürünün
önemli bir kesitini doldurabilecek vasıfları haiz bir “klasiktir”. Öyle ki,
eserin müellifi Yusuf Has Hâcib, eserinde teşekkül ve İslamlaşma asırlarına ait
birikimi ve devrindeki fikir akımlarını dört “mecazî/metaforik” şahsiyet
üzerinden akıcı bir üslupla gün yüzüne çıkarır.
Eserin “mesnevi” tarzında inşa
edilmesindeki ayrıcalık, tercih edilen usulün bir takım şekli kolaylıklar
sağlamasından öte, en küçük parçada dahi anlam bütünlüğü veren bir “manzum”
olarak tasarlanmasında aranmalıdır. “Manzum” eserlerde özellikle toplumsal
konulara ağırlık verilmesi yanında, bunların eğitici ve öğretici oldukları da
unutulmamalıdır.
Bu çalışmada Kutadgu Bilig, ilk defa Türk
Eğitim Tarihi açısından “eğitimin öğeleri” bağlamında daha çok “çocuk eğitimi”
ile sınırlandırılarak bir çözümlemeye, değerlendirmeye ve yapılandırmaya tabi
tutulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 8, 2018 |
Acceptance Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 15 |