In the novel of Nine Months in
Katuna, its explaines that the educational activities and negativities faced by five girls' teachers who were
assigned to Katuna Village of Mardin in August 1966.
Teachers
are desperate for the negativity which
they have faced by and think about resigning. However when Selma's teacher says"
No, we will not resign!" This will be effective and the teachers will
start to work to solve the problems of the villages.
Teachers
work very well in the construction of a toilet in every house in the village,
bathing place for women, treatment of scabies, sewing course, helping lovers
and celebrating the April 23rd National Sovereignty and Children's Day. The
villagers immortalize these works by making them a monument (monument of the Five Brothers) to teachers.
The
main message to be given in the novel it is necessary that teachers should be
trained according to the schools they will be working for and how effective is
the educational studies.
Katuna’da
Dokuz Ay romanında, 1966 yılı Ağustos ayında Mardin’in Katuna Köyüne atanan beş
kız öğretmenin köyde karşılaştığı olumsuzluklar ve yaptıkları eğitim
çalışmaları anlatılır.
Öğretmenler,
karşılaştıkları olumsuzluklar karşısında ümitsizliğe kapılır ve istifa edip
gitmeyi düşünürler. Fakat Selma Öğretmenin yaptığı “Hayır, istifa etmeyeceğiz!”
çıkışı etkili olur ve öğretmenler köyün sorunlarını çözmek için çalışmalara
başlarlar.
Öğretmenler,
köyde her eve bir hela yapımı, kadınların yıkanma yeri, uyuz hastalığının
sağaltımı, biçki dikiş kursu, âşıklara yardım ve 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve
Çocuk Bayramının kutlanması konularında çok başarılı çalışmalar yapar. Köylüler
de kendileri için yapılan bu çalışmalara karşılık, öğretmenlerin anıtını (Beş
Kardeşler Anıtı) yaparak, onları ölümsüzleştirir.
Romanda
verilmek istenen temel mesaj, öğretmenlerin görev yapacakları okullara göre
yetiştirilmeleri gerektiği ve eğitim çalışmalarının ne kadar etkili
olduğu/olacağıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 11, 2018 |
Acceptance Date | September 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 16 |