Çeşitli sebeplerle müziği meslek olarak seçmemiş veya seçmek istemeyen, ancak müzik yapabilme becerisini geliştirmek isteyen bireyler genellikle özengen (amatör) müzik eğitimine yönelmektedir. Bu durum, müzik performansı alanına ilgi duyan her yaştan bireyin özengen müzik eğitimi alma fırsatı bulabileceği çeşitli kurum varlığına zemin hazırlamıştır. Ülkemizde de bu tür kurumların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bu çalışma, Çorum’da özengen müzik eğitimi alanında faaliyet gösteren kurumların yöneticilerinin perspektifinden kurumların eğitim anlayışları, müzik eğitiminin kalitesi, kurum başarısı, fiziksel koşulların uygunluğu, çevre ile iletişim ve düzenlenen etkinlikler gibi unsurları inceleyerek mevcut durumlarını ortaya koymayı ve bu alanlarda iyileştirmeye yönelik öneriler sunmayı amaçlamaktadır. Verilerin elde edilmesi için konu ile ilgili yayımlanmış basılı ve dijital kaynaklar taranmış, yönetici görüşlerinin belirlenmesinde nitel ve nicel olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırma, mevcut durumu belirlemeye odaklandığı için genel bir perspektif içinde gerçekleştirilmiştir; ancak ileride yapılacak çalışmaların daha ayrıntılı ve özelleştirilmiş bir yaklaşım ortaya koyarak yapılması önerilmektedir.
Individuals who have not chosen music as a profession for various reasons or who do not want to choose music as a profession, but who want to improve their ability to make music, often turn to amateur music education. This situation has paved the way for the existence of various institutions where individuals of all ages who are interested in the field of music performance can find the opportunity to receive amateur music education. The number of such institutions is increasing day by day in our country. This study aims to reveal the current situation of the institutions in Çorum by examining the elements such as the educational approach of the institutions, the quality of music education, the success of the institution, the suitability of physical conditions, communication with the environment and the activities organized from the perspective of the administrators of the institutions operating in the field of amateur music education and to provide suggestions for improvement in these areas. In order to obtain the data, printed and digital sources published on the subject were scanned, and a qualitative and quantitative structured interview form was used to determine the views of the administrators. Since this research focuses on determining the current situation, it was conducted in a general perspective; however, it is recommended that future studies be conducted with a more detailed and customized approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | January 19, 2024 |
Acceptance Date | July 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 34 |