Research Article
BibTex RIS Cite

Çorum İli Örneğinde Özengen Müzik Eğitimi Veren Kurumların İşleyişi: Yöneticilerin Perspektifinden Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 12 Issue: 34, 67 - 90, 30.09.2024
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1422499

Abstract

Çeşitli sebeplerle müziği meslek olarak seçmemiş veya seçmek istemeyen, ancak müzik yapabilme becerisini geliştirmek isteyen bireyler genellikle özengen (amatör) müzik eğitimine yönelmektedir. Bu durum, müzik performansı alanına ilgi duyan her yaştan bireyin özengen müzik eğitimi alma fırsatı bulabileceği çeşitli kurum varlığına zemin hazırlamıştır. Ülkemizde de bu tür kurumların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bu çalışma, Çorum’da özengen müzik eğitimi alanında faaliyet gösteren kurumların yöneticilerinin perspektifinden kurumların eğitim anlayışları, müzik eğitiminin kalitesi, kurum başarısı, fiziksel koşulların uygunluğu, çevre ile iletişim ve düzenlenen etkinlikler gibi unsurları inceleyerek mevcut durumlarını ortaya koymayı ve bu alanlarda iyileştirmeye yönelik öneriler sunmayı amaçlamaktadır. Verilerin elde edilmesi için konu ile ilgili yayımlanmış basılı ve dijital kaynaklar taranmış, yönetici görüşlerinin belirlenmesinde nitel ve nicel olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırma, mevcut durumu belirlemeye odaklandığı için genel bir perspektif içinde gerçekleştirilmiştir; ancak ileride yapılacak çalışmaların daha ayrıntılı ve özelleştirilmiş bir yaklaşım ortaya koyarak yapılması önerilmektedir.

References

  • Akın S. ve Yiğit, E. F. (2023). Özengen Müzik Eğitimi Kurumlarında Öğrencilerin Çalgı Seçimleri Üzerine Kurum Sahibi Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1511-1532. https://doi.org/10.51460/baebd.1393222
  • Akınönder, O. (2019). Uluslararası sertifikalı müzik eğitimi programlarının özengen müzik eğitimindeki yeri ve piyano alanındaki kazanımlar açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alkar, R. (2008). İlköğretim müzik eğitimi dersinde 2007-2008 eğitim öğretim yılında okutulan öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkıların müziksel amaçları bakımından analizi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bayırlı, M. (2022). Özengen Müzik Eğitimi Kurumlarındaki Piyano Eğitimcilerinin Piyano Öğretimine Yönelik Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baylan, B. (2021). İstanbul’daki MEB’e bağlı özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Buzduğu, M. (2010). Amatör müzik eğitimine yönelik öğretmen ve öğrenci tutumları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Özcan, E, A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (30. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (1993). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Gündüz, S. (2007). Millî Eğitim Bakanlığı’na ve belediyelere bağlı yaygın müzik eğitimi veren kurumların çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (37. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardeş, T. (2013). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki klâsik Türk müziği üslûp ve repertuvar eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Özen, N. (2004) Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 57-63.
  • Turan, S., Yüksel, G. (2018). Kahramanmaraş İlinde Bulunan Müzik Eğitimi Kurumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Ed. Harun Şahin). Güzel Sanatlar Araştırmaları (s. 50-58). Ankara: Çizgi Kitapevi.
  • Sarı, A. (2021). Adana İli Seyhan ve Çukurova İlçelerinde verilen özengen müzik eğitimine ilişkin görüşler. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sarı, B. ve Yüksel, G. (2022). Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Müzik Eğitimi Veren Kurumlara Yönelik Çok Yönlü Bir İnceleme: Siirt, Batman, Bitlis, Mardin, Diyarbakır International Academic Social Resources Journal 7(44), 1677-1686, http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.66704
  • Seyhan, Z. (2019). Özengen müzik eğitiminde flüt eğitimcilerinin kullandıkları yöntem ve tekniklerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Soylu, Y. (2022). Özengen müzik eğitiminde kullanılan uzaktan eğitim sistemine ilişkin görüşlerin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Tarman, S. (2006). Müzik Eğitiminin Temelleri, Ankara; Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Tepeli, H. (2018). Ankara’daki özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tokatlı, B. ve Mustul, Ö. "Özengen müzik eğitimi kurumlarında keman derslerini yürüten öğretmenlerin karşılaştığı problemler." OPUS International Journal of Society Researches 18.43 (2020): 6595-6634.
  • Tüzlin, N. (2019). Özengen Müzik Eğitiminin Eğitim Fakülteleri Özel Yetenek Sınavları Açısından İrdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uçan, A. (2018). Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar – İlkeler – Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum. Ankara: Evrensel.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Functıoning of Institutions Providing Amateur Music Education in Çorum Province: An Analysis From The Perspective of Administrators

Year 2024, Volume: 12 Issue: 34, 67 - 90, 30.09.2024
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1422499

Abstract

Individuals who have not chosen music as a profession for various reasons or who do not want to choose music as a profession, but who want to improve their ability to make music, often turn to amateur music education. This situation has paved the way for the existence of various institutions where individuals of all ages who are interested in the field of music performance can find the opportunity to receive amateur music education. The number of such institutions is increasing day by day in our country. This study aims to reveal the current situation of the institutions in Çorum by examining the elements such as the educational approach of the institutions, the quality of music education, the success of the institution, the suitability of physical conditions, communication with the environment and the activities organized from the perspective of the administrators of the institutions operating in the field of amateur music education and to provide suggestions for improvement in these areas. In order to obtain the data, printed and digital sources published on the subject were scanned, and a qualitative and quantitative structured interview form was used to determine the views of the administrators. Since this research focuses on determining the current situation, it was conducted in a general perspective; however, it is recommended that future studies be conducted with a more detailed and customized approach.

References

  • Akın S. ve Yiğit, E. F. (2023). Özengen Müzik Eğitimi Kurumlarında Öğrencilerin Çalgı Seçimleri Üzerine Kurum Sahibi Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1511-1532. https://doi.org/10.51460/baebd.1393222
  • Akınönder, O. (2019). Uluslararası sertifikalı müzik eğitimi programlarının özengen müzik eğitimindeki yeri ve piyano alanındaki kazanımlar açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alkar, R. (2008). İlköğretim müzik eğitimi dersinde 2007-2008 eğitim öğretim yılında okutulan öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkıların müziksel amaçları bakımından analizi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bayırlı, M. (2022). Özengen Müzik Eğitimi Kurumlarındaki Piyano Eğitimcilerinin Piyano Öğretimine Yönelik Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baylan, B. (2021). İstanbul’daki MEB’e bağlı özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Buzduğu, M. (2010). Amatör müzik eğitimine yönelik öğretmen ve öğrenci tutumları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Özcan, E, A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (30. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (1993). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Gündüz, S. (2007). Millî Eğitim Bakanlığı’na ve belediyelere bağlı yaygın müzik eğitimi veren kurumların çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (37. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardeş, T. (2013). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki klâsik Türk müziği üslûp ve repertuvar eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Özen, N. (2004) Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 57-63.
  • Turan, S., Yüksel, G. (2018). Kahramanmaraş İlinde Bulunan Müzik Eğitimi Kurumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Ed. Harun Şahin). Güzel Sanatlar Araştırmaları (s. 50-58). Ankara: Çizgi Kitapevi.
  • Sarı, A. (2021). Adana İli Seyhan ve Çukurova İlçelerinde verilen özengen müzik eğitimine ilişkin görüşler. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sarı, B. ve Yüksel, G. (2022). Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Müzik Eğitimi Veren Kurumlara Yönelik Çok Yönlü Bir İnceleme: Siirt, Batman, Bitlis, Mardin, Diyarbakır International Academic Social Resources Journal 7(44), 1677-1686, http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.66704
  • Seyhan, Z. (2019). Özengen müzik eğitiminde flüt eğitimcilerinin kullandıkları yöntem ve tekniklerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Soylu, Y. (2022). Özengen müzik eğitiminde kullanılan uzaktan eğitim sistemine ilişkin görüşlerin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Tarman, S. (2006). Müzik Eğitiminin Temelleri, Ankara; Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Tepeli, H. (2018). Ankara’daki özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tokatlı, B. ve Mustul, Ö. "Özengen müzik eğitimi kurumlarında keman derslerini yürüten öğretmenlerin karşılaştığı problemler." OPUS International Journal of Society Researches 18.43 (2020): 6595-6634.
  • Tüzlin, N. (2019). Özengen Müzik Eğitiminin Eğitim Fakülteleri Özel Yetenek Sınavları Açısından İrdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uçan, A. (2018). Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar – İlkeler – Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum. Ankara: Evrensel.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Buket Aydıner 0009-0004-1991-4942

Fırat Taş 0000-0002-7380-9738

Early Pub Date September 30, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date January 19, 2024
Acceptance Date July 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 34

Cite

APA Aydıner, B., & Taş, F. (2024). Çorum İli Örneğinde Özengen Müzik Eğitimi Veren Kurumların İşleyişi: Yöneticilerin Perspektifinden Bir İnceleme. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 12(34), 67-90. https://doi.org/10.31126/akrajournal.1422499

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471


14035  14036  14037  14038  16497  1657116772  16827 18435 19333