İLETİŞİM KURAMLARI ÇERÇEVESİNDE MEDYAYA TARİHSEL BAKIŞ
Year 2019,
Issue: 5, 11 - 21, 31.05.2019
Ali Murat Kırık
,
Serra Orkan
,
Ayşegül Elif Çaycı
,
Berk Çaycı
Abstract
İletişim olgusu Antik Çağlar’dan beri
Aristoteles gibi düşünürlerin çalışma alanlarının merkezinde yer almıştır.
Kitle iletişimine olanak tanıyan araçların toplumlar tarafından
içselleştirilmeye başladığı XIX. Yüzyılın ikinci yarısı itibariyle, sosyal
bilimlerin farklı inceleme alanları içerisinde “iletişim” alanına yönelik ilgi
dikkat çekmektedir. Ancak tarihsel perspektifte iletişimin kuramsal ve yöntem bilimsel
bir bakış açısıyla ele alınması I. Dünya Savaşı sonrasına denk gelmektedir.
Günümüze kadar uzanan bu süreçte konvansiyonel ve yeni medya araçları, sahip
olduğu teknik yeterlilikler paralelinde toplumun tüm faaliyet alanlarını
etkilemişlerdir. Böylelikle iletişimin bilimsel bir disiplin haline gelmesi
sürecinde kitle iletişim araçları merkezli olarak bilimsel nitelikli
araştırmalar yapılmış model ve kuramlar geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı:
iletişimin bir bilim olarak biçimlendirilmesinde, söz konusu öncü çabaların
etkisinin ne denli belirleyici olduğunun ele alınmasıdır.
References
- Akçay, H. (2011). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 33, 137-162.
- Altun, F. (2006). M. McLuhan ve J. Baudrillard’ın Medya Kuramlarının Karşılaştırmalı Çözümlemesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erdoğan, İ. (2005). “Lazarsfeld ve Columbia Okulu”, http://www.irfanerdogan.com/makaleler4/lazarsfeld.pdf, (Erişim Tarihi: 25.11.2015)
- Güngör, N. (2013). İletişim – Kuramlar Yaklaşımlar, 2. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Işık, U. (2009) “Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, 29-55.
- Karagöz, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Kuram Oluşum Süreci ve İletişim – İletişim Kuramlarının Felsefi Sosyolojik Dayanakları, İstanbul: Derin Yayınları.
- Maigret, E. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi (Çev. Halime Yücel), 4. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Mattelart, A.; Mattelart, M. (2013). İletişim Kuramları Tarihi (Çev. Merih Zıllıoğlu), 7. Baskı, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Rosengren, K. E. (2000). Communication: An Introduction, London: SAGE Publications Ltd.
HISTORICAL VIEW OF THE MEDIA IN THE FRAMEWORK OF COMMUNICATION THEORIES
Year 2019,
Issue: 5, 11 - 21, 31.05.2019
Ali Murat Kırık
,
Serra Orkan
,
Ayşegül Elif Çaycı
,
Berk Çaycı
Abstract
Since the ancient eras concept of
communication had been into the studies of philosophers such as Aristotle. From
the second half of the nineteenth century mass media tools had been adopted by
the societies and communication had become more popular between the other
social disciplines. However through the historical perspective communication had
been understood both theorical and method scientific after First World War.
Traditional media and new media had influenced all the social activities with
their technical qualification. According to this communication had become a scientific
discipline and and scientific researches had been made in the center of mass
media tools. Models and theories had been improved. Aim of this research is how
pioneering efforts determine the shape of the communication as a science.
References
- Akçay, H. (2011). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 33, 137-162.
- Altun, F. (2006). M. McLuhan ve J. Baudrillard’ın Medya Kuramlarının Karşılaştırmalı Çözümlemesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erdoğan, İ. (2005). “Lazarsfeld ve Columbia Okulu”, http://www.irfanerdogan.com/makaleler4/lazarsfeld.pdf, (Erişim Tarihi: 25.11.2015)
- Güngör, N. (2013). İletişim – Kuramlar Yaklaşımlar, 2. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Işık, U. (2009) “Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, 29-55.
- Karagöz, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Kuram Oluşum Süreci ve İletişim – İletişim Kuramlarının Felsefi Sosyolojik Dayanakları, İstanbul: Derin Yayınları.
- Maigret, E. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi (Çev. Halime Yücel), 4. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Mattelart, A.; Mattelart, M. (2013). İletişim Kuramları Tarihi (Çev. Merih Zıllıoğlu), 7. Baskı, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Rosengren, K. E. (2000). Communication: An Introduction, London: SAGE Publications Ltd.