Test
geliştirme sürecinin birçok adımı vardır. Bu süreçte en önemli adım, testin
geçerliliğini ve güvenilirliğini belirlemektir. Madde yanlılığını belirlemek
ise, testin geçerliliği ve güvenilirliği için önemli bir kavramdır. Bir
maddenin yanlı olması için, Değişen Madde Fonksiyonu içermesi gerekir. Bununla
birlikte, yalnızca DMF'nin varlığı, maddeyi yanlı yapmaz. Maddeye verilen
cevaplardaki farklılık, alt gruplardaki deneklerin yetenek düzeylerinde
farklılık ortaya çıktığında olması gereken bir durumdur. Bu durumu yanlılık
olarak yorumlamak doğru değildir. Heterojen bir popülasyon üzerinde bir test
yapılacaksa, yanlılık analizi ölçüm sürecinin en önemli bileşeni haline gelir.
Buradaki en önemli hedef denekler için adil, hassas ve duyarlı ölçümler yapmaktır.
Bu çalışmada, Karadeniz Teknik Üniversitesi İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri
Bölümü'ndeki 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin olasılık teorisi okuryazarlık
düzeyleri ölçülmüştür. 3. ve 4. sınıf öğrencilerine 10 maddelik bir
okuryazarlık testi uygulanmıştır. Öğrencilerin cevaplarına göre cinsiyet ve
sınıf seviyesinde yanlılık analizi yapılmıştır. DMF analizi yaparken, Raju’nun
Alan Ölçümü ve Lord’un İstatistiği kullanılmıştır.
Analizler R yazılımı kullanılarak yapılmıştır. DMF içeren maddeler için uzman
görüşüne başvurulmuştur. Analiz sonuçlarına göre, bazı test maddelerinin
cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre yanlı olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 3 |