Metal matrisli kompozit malzemeler otomotiv endüstrisinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Düşük
ağırlığın son derece önemli olduğu bu alanda magnezyum esaslıların tüketim hacimleri her geçen gün
artmaktadır. Fakat oda sıcaklığında gözlenen düşük süneklilikleri ve yetersiz dayanımları hem otomotiv
sektöründe hem de endüstride demir, çelik ve alüminyuma göre kullanımlarını önemli oranda
kısıtlamaktadır. Mevcut çalışmada, hacimce %0-%10 oranlarında, mükemmel süneklilik, iyi tokluk ve
yüksek elastik modül gibi üstün özelliklere sahip nikel mikro partiküller ile takviye edilmiş magnezyum
matrisli kompozit malzemeler toz metalürjisi yöntemlerinden tek eksenli sıcak presleme tekniği ile imal
edilmiştir. Üretim parametrelerinin optimizasyonu sonucu tüm numunelerde yaklaşık olarak tam
yoğunluğa ulaşılmış ve gözenek içermedikleri tespit edilmiştir. Mikroyapısal incelemelerde α (Mg) ve Ni
fazlarına ilaveten Mg2Ni fazı da gözlenmiştir. Bu bileşik, ayrıca, XRD analizlerinde de belirlenmiştir.
Güçlendirici ilavesi ile matris malzemesinin oda sıcaklığı akma ve basma dayanımlarında sırasıyla %37
ve %35 oranlarında iyileşmeler elde edilmiş ve tüm test sıcaklıklarında saf magnezyuma göre daha
yüksek değerlere sahip olduğu görülmüştür. Kompozit malzemeler gerek mekanik özellikleri gerekse de
düşük yoğunlukları ile otomotiv ve endüstride kullanılan geleneksel malzemelere önemli bir alternatif
teşkil ettiği saptanmıştır.
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi Başkanlığı (BAP)
FHD-2022-10019
Bu çalışmaya maddi olarak sağladığı katkıdan dolayı Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi Başkanlığı’na (Proje No: FHD-2022-10019), teşekkür ederim.
Metal matrix composite materials are prevalently used in the automotive industry. In that of those
applications in which lightness is a critical parameter, consumption volumes of magnesium-based
materials are continuously increasing. However, their low ductility and insufficient strengths observed
at room temperature significantly limit their use compared to iron, steel and aluminum both in the
automotive and in industry. In the present study, composites reinforced with nickel microparticles,
which have superior properties like excellent ductility, good toughness and high elastic modulus, at
volumetric ratios of 0%-10% were successfully produced by the uniaxial hot pressing technique that is
the powder metallurgy methods. As a result of the optimized production parameters, full density was
almost reached in all samples and it was determined that they did porosity free. In addition to α (Mg)
and Ni phases, Mg2Ni phase was also observed in microstructural analysis. This compound was also
identified in XRD analysis. By the addition of reinforcement, 37% and 35% improvements were obtained
in the room temperature yield and compressive strengths of the matrix material, respectively, and also,
it was observed to have higher values than pure magnesium at all test temperatures. The composite
materials, with their mechanical properties and low densities, have been established to constitute an
important alternative to traditional materials used in the automotive and industry.
FHD-2022-10019
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Composite and Hybrid Materials |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | FHD-2022-10019 |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | November 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 5 |