This study aimed to examine the acute effects of balance exercises performed with vibration on balance ability. In the study, thirty amateur football players were randomly divided into three groups: vibrating+balance group (n=10), balance group (n=10), and control group (n=10). While the vibrating+balance group performed with the vibration motor mounted on the balance board, the balance group performed a vibration-free balance exercise. The static and dynamic balance measurements were taken in all three groups before and after the studies. At the end of the study, while there was no significant difference between the groups in terms of static balance in the pre-tests, a significant difference was detected between the vibrating+balance group and the control group (F: 4.199, p < 0.02) in the post-tests (t: 2.831, p < 0.019). In terms of times (F:9.716, p<0.01), a significant increase was detected in both the balance and balance+ vibration groups (t:-3.117, p<0.003). In terms of group✻time interaction (F:4.156, p<0.021), it was determined that the vibrating+balance group showed proportionally more improvement (vibrating+balance group: 13.41%, balance group: 4.64%, control group: 0.003%). While there was no significant difference in dynamic balance in the pre-tests, a significant difference was detected between the vibrating+balance group and the control group in the post-tests (t:1.632, p<0.032). In terms of times (F:4.096, p<0.04), a significant increase was determined in both the balance and vibrating+balance groups (t:-2.024, p<0.048). In terms of group✻time (F:1.128, p<0.031) interaction, the vibrating+balance group showed proportionally more improvement (vibrating+balance: 10.22%, balance group: 4.66%, control group: 0.77%). In summary, it was determined that vibratory balance exercise acutely improved static and dynamic balance skills more than the balance exercise performed alone and the control group. As a result, although vibratory balance exercises are recommended for acute development in sports branches where balance performance is important, more studies are needed in this area.
Bu çalışmanın amacı titreşim verilerek yapılan denge egzersizlerinin akut olarak denge kabiliyeti üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Çalışmada otuz amatör futbolcu titreşimli denge grubu (n=10), denge grubu (n=10) ve kontrol grubu (n=10) olarak rastgele yöntemle 3 gruba ayrılmıştır. Titreşim grubu denge borduna monte edilmiş titreşim motoru ile çalışırken, denge grubu titreşimsiz denge çalışması yapmıştır. Çalışmalardan önce ve sonra her üç grubunda statik ve dinamik denge ölçümleri alınmıştır. Çalışma sonunda ön testlerde statik denge açısından gruplar arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, son testlerde Denge+Titreşim grubu ile kontrol grubu (F:4,199, p<0,02) arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (t:2,831, p<0,019). Zamanlar açısından (F:9,716, p<0,01) hem denge hem de Denge+Titreşim gruplarında anlamlı bir artış tespit edilmiştir (t:-3,117, p<0,003). Grup✻zaman (F:4,156, p<0,021) etkileşimi açısından denge+titreşim grubunun oransal olarak (denge+titreşim grubu: %13,41, denge grubu: %4,64, kontrol grubu: %0,003) daha fazla gelişim gösterdiği tespit edilmiştir. Dinamik dengede ön testlerde anlamlı bir farklılık bulunmazken, son testlerde denge+titreşim grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (t:1,632, p<0,032). Zamanlar açısında (F:4,096, p<0,04) hem denge hem de denge+titreşim gruplarında anlamlı bir artış belirlenmiştir (t:-2,024, p<0,048). Grup✻zaman (F:1,128, p<0,031) etkileşimi açısından denge+titreşim grubunun oransal olarak (denge+titreşim: %10,22, denge grubu: %4,66, kontrol grubu: %0,77) daha fazla gelişim gösterdiği tespit edilmiştir. Özetle titreşimli denge çalışmasının tek başına yapılan denge çalışmasına ve kontrol grubuna oranla akut olarak statik ve dinamik denge becerisini daha fazla geliştirdiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak denge performansının önemli olduğu spor branşlarında akut gelişim için titreşimli denge çalışmalarının önerilmesiyle beraber bu alanda daha fazla çalışma yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Biomedical Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 28, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 11, 2023 |
Acceptance Date | September 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.