Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation of Problem Posing Skills of Elementary Scholl 8th Grade Students

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 169 - 200, 29.01.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.333757

Abstract

This study was carried out with 370 elementary
school students at 8th grade to investigate the skills of 8th grade elementary
school students. The dataset were analyzed using both quantitative and
qualitative methods. The obtained results were grouped as "correct, partly
correct, false, blank". Some solutions or equations of the problems are
given to students and they were asked to establish an appropriate problem for
these given solutions or equations. The results indicated that the general
achievements of the students concerning these problems were inadequate. On the
other hand, students are relatively more successful at finding the missing or
unnecessary information in the problem or completing the missing-part problem
compared to their skills for posing an appropriate problem when a solution or
an equation is given before. The majority of the problems posed by the students
were not original and they did not request critical and creative thinking.
During free problem-solving activities, most of the students did not write
problems deeply and their writing abilities were not ambitious. Most of the
posed problems were not sophisticated and not written in a comprehensive way.
The study suggested problem solving activities should be increased for
improvement of problem solving abilities of students.   

References

  • Albayrak M., İpek S. ve Işık C. (2006) Temel işlem Becerilerinin Öğretiminde Problem Kurma-çözme Çalışmaları , Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt-Sayı: 8-2 Yıl: 2006
  • Akay, H. (2006). Problem Kurma Yaklaşımı ile Yapılan Matematik Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarısı, Problem Çözme Becerisi ve Yaratıcılığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akkan, Y., Çakıroğlu, Ü.,Güven, B.(2009). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 9, Sayı 17, Haziran 2009, 41- 55.
  • Akay, H. ve Boz, N. (2010). “The Effect of Problem Posing Oriented Analyses-II Course on the Attitudes toward Mathematics and Mathematics Self-Efficacy of Elementary Prospective Mathematics Teachers”. Australian Journal of Teacher Education, 35 (1), 59-75.
  • Akay, H., Soybaş D. ve Argün Z. (2006). Problem Kurma Deneyimleri ve Matematik Öğretiminde Açık-Uçlu Soruların Kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi Mart 2006, Cilt: 14, No: 1, 129-146.
  • Baykul, Y. (2003). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cankoy, O., Darbaz S. (2010).Problem Kurma Temelli Problem Çözme Öğretiminin Problemi Anlama başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 11-24.
  • Çakıroğlu, E.,Kayhan, F.(2008).İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik İnançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35: 218-226.
  • Çelik, A.(2010) İlköğretim Öğrencilerinin Orantısal Akıl Yürütme Becerileri ile Problem Kurma Becerileri Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dede, Y. , Yaman, S.(2005). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Kurma ve Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı:18.
  • Dönmez, S. (2014) İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri
  • English, L. D. (1997). The Development of Fifthgrade Children’s Problem Posing Abilities. Educational Studies in Mathematics. 34, 183–217.
  • Fidan, S. (2008) İlköğretim 5. Sınıf Matematik Dersinde Öğrencilerin Problem Kurma Çalışmalarının Problem Çözme Başarısına Etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kar, T. ve Işık, C. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Kesirlerde toplama İşleminde Problem Kurmayı Kullanmaya İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 27-46.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2006). “Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Kazak, V. (2012) İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Toplama İşlemine Yönelik Sözel Problem Kurma ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • MEB. (2009). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2011). Orta Öğretim Matematik Dersi Öğretim Programı.
  • MESTRE, J. P. (1991), Physics Today, September, s. 56.
  • NCTM (2000). Principals and Standarts for School Mathematics, Reston, Va: National counsil of Teachers of Mathematics Pub.
  • Silver E. A., & Cai, J. (1996). An Analysis of Arithmetic Problem Posing by Middle School. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), p.521-539.
  • Soylu, Y., Soylu, C. (2006). Matematik Derslerinde Başarıya Giden YoldanProblem Çözmenin Rolü. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:11.

İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 169 - 200, 29.01.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.333757

Abstract

Bu araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin; problem kurmada önemli bir yere
sahip olan niceliksel bilgiyi düzenleme, seçme, kavrama ve aktarma becerileri
incelenmiştir. Matematiksel gelişimin önemli bir bileşeni olarak
değerlendirilen problem kurma, verilen bir problemin tekrar biçimlendirilmesi
veya verilen bir durumdan yeni bir problem oluşturma becerisi olarak
tanımlanmakta, öğrenmenin içe dönük bir aktivitesi olarak
değerlendirilmektedir.  Araştırma; Aynı
il içinde 4 farklı ilçede toplam 370 öğrenciye 1 ders saati verilerek 11
soruluk problem tarama etkinliği uygulanmıştır. Bu öğrenciler arasından seçilen
12 öğrenciyle mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, nitel
yöntemler kullanılarak analiz edilmiş ve belirlenen ölçütlere göre
değerlendirmeler yapılmıştır. Sonuçlar; “doğru, kısmen doğru, yanlış, boş”
şeklinde dört grupta ele alınmıştır. Öğrencilere uygulanan problem
etkinliklerinde bazı soruların çözümleri veya denklemleri verilmiş ve bu
sorularla ilgili çözüm veya denkleme uygun problem kurulması istenmiştir. Bu
sorularda öğrencilerin genel başarılarının yetersiz olduğu görülmüştür. Fakat
problem içerisindeki eksik veya fazla bir bilgiyi bulma veya yarım bırakılmış
bir problemi tamamlama konusunda ise verilen bir çözüm veya denkleme uygun problem
kurma becerilerine nispeten daha başarılı oldukları anlaşılmıştır. Öğrencilerin
kurduğu problemler incelendiğinde elde edilen bulgular, öğrencilerin
çoğunluğunun özgünlük ve yaratıcılık seviyelerinin olması gerekene göre daha
düşük olduğunu göstermektedir. Tamamen serbest problem kurma etkinliğinde
öğrencilerin büyük bölümünün çok basit problemler yazdıkları görülmüştür. 

References

  • Albayrak M., İpek S. ve Işık C. (2006) Temel işlem Becerilerinin Öğretiminde Problem Kurma-çözme Çalışmaları , Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt-Sayı: 8-2 Yıl: 2006
  • Akay, H. (2006). Problem Kurma Yaklaşımı ile Yapılan Matematik Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarısı, Problem Çözme Becerisi ve Yaratıcılığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akkan, Y., Çakıroğlu, Ü.,Güven, B.(2009). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 9, Sayı 17, Haziran 2009, 41- 55.
  • Akay, H. ve Boz, N. (2010). “The Effect of Problem Posing Oriented Analyses-II Course on the Attitudes toward Mathematics and Mathematics Self-Efficacy of Elementary Prospective Mathematics Teachers”. Australian Journal of Teacher Education, 35 (1), 59-75.
  • Akay, H., Soybaş D. ve Argün Z. (2006). Problem Kurma Deneyimleri ve Matematik Öğretiminde Açık-Uçlu Soruların Kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi Mart 2006, Cilt: 14, No: 1, 129-146.
  • Baykul, Y. (2003). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cankoy, O., Darbaz S. (2010).Problem Kurma Temelli Problem Çözme Öğretiminin Problemi Anlama başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 11-24.
  • Çakıroğlu, E.,Kayhan, F.(2008).İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik İnançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35: 218-226.
  • Çelik, A.(2010) İlköğretim Öğrencilerinin Orantısal Akıl Yürütme Becerileri ile Problem Kurma Becerileri Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dede, Y. , Yaman, S.(2005). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Kurma ve Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı:18.
  • Dönmez, S. (2014) İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri
  • English, L. D. (1997). The Development of Fifthgrade Children’s Problem Posing Abilities. Educational Studies in Mathematics. 34, 183–217.
  • Fidan, S. (2008) İlköğretim 5. Sınıf Matematik Dersinde Öğrencilerin Problem Kurma Çalışmalarının Problem Çözme Başarısına Etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kar, T. ve Işık, C. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Kesirlerde toplama İşleminde Problem Kurmayı Kullanmaya İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 27-46.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2006). “Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Kazak, V. (2012) İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Toplama İşlemine Yönelik Sözel Problem Kurma ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • MEB. (2009). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2011). Orta Öğretim Matematik Dersi Öğretim Programı.
  • MESTRE, J. P. (1991), Physics Today, September, s. 56.
  • NCTM (2000). Principals and Standarts for School Mathematics, Reston, Va: National counsil of Teachers of Mathematics Pub.
  • Silver E. A., & Cai, J. (1996). An Analysis of Arithmetic Problem Posing by Middle School. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), p.521-539.
  • Soylu, Y., Soylu, C. (2006). Matematik Derslerinde Başarıya Giden YoldanProblem Çözmenin Rolü. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:11.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ali Çetinkaya

Danyal Soybaş

Publication Date January 29, 2018
Submission Date August 9, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Çetinkaya, A., & Soybaş, D. (2018). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(1), 169-200. https://doi.org/10.30831/akukeg.333757

Cited By













Examination of Sixth Grade Students' Problem-Posing Skills: A Case study
Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT)
Kübra ADA
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.629625