This study was carried out with 370 elementary
school students at 8th grade to investigate the skills of 8th grade elementary
school students. The dataset were analyzed using both quantitative and
qualitative methods. The obtained results were grouped as "correct, partly
correct, false, blank". Some solutions or equations of the problems are
given to students and they were asked to establish an appropriate problem for
these given solutions or equations. The results indicated that the general
achievements of the students concerning these problems were inadequate. On the
other hand, students are relatively more successful at finding the missing or
unnecessary information in the problem or completing the missing-part problem
compared to their skills for posing an appropriate problem when a solution or
an equation is given before. The majority of the problems posed by the students
were not original and they did not request critical and creative thinking.
During free problem-solving activities, most of the students did not write
problems deeply and their writing abilities were not ambitious. Most of the
posed problems were not sophisticated and not written in a comprehensive way.
The study suggested problem solving activities should be increased for
improvement of problem solving abilities of students.
Bu araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin; problem kurmada önemli bir yere
sahip olan niceliksel bilgiyi düzenleme, seçme, kavrama ve aktarma becerileri
incelenmiştir. Matematiksel gelişimin önemli bir bileşeni olarak
değerlendirilen problem kurma, verilen bir problemin tekrar biçimlendirilmesi
veya verilen bir durumdan yeni bir problem oluşturma becerisi olarak
tanımlanmakta, öğrenmenin içe dönük bir aktivitesi olarak
değerlendirilmektedir. Araştırma; Aynı
il içinde 4 farklı ilçede toplam 370 öğrenciye 1 ders saati verilerek 11
soruluk problem tarama etkinliği uygulanmıştır. Bu öğrenciler arasından seçilen
12 öğrenciyle mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, nitel
yöntemler kullanılarak analiz edilmiş ve belirlenen ölçütlere göre
değerlendirmeler yapılmıştır. Sonuçlar; “doğru, kısmen doğru, yanlış, boş”
şeklinde dört grupta ele alınmıştır. Öğrencilere uygulanan problem
etkinliklerinde bazı soruların çözümleri veya denklemleri verilmiş ve bu
sorularla ilgili çözüm veya denkleme uygun problem kurulması istenmiştir. Bu
sorularda öğrencilerin genel başarılarının yetersiz olduğu görülmüştür. Fakat
problem içerisindeki eksik veya fazla bir bilgiyi bulma veya yarım bırakılmış
bir problemi tamamlama konusunda ise verilen bir çözüm veya denkleme uygun problem
kurma becerilerine nispeten daha başarılı oldukları anlaşılmıştır. Öğrencilerin
kurduğu problemler incelendiğinde elde edilen bulgular, öğrencilerin
çoğunluğunun özgünlük ve yaratıcılık seviyelerinin olması gerekene göre daha
düşük olduğunu göstermektedir. Tamamen serbest problem kurma etkinliğinde
öğrencilerin büyük bölümünün çok basit problemler yazdıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | August 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 1 |