The purpose of this research is to determine the views
of the 4th grade students of primary school on activities based on
multicultural education. In the research, as one of the qualitative research
designs, phenomenology was used. The
participants of the research consist of 10 students from the 4th
grade of primary school in a province of the Eastern Anatolian Region during
the school year of 2015-2016. Convenience
sampling method as one of purposeful sampling was used in the research. In the
research, data was collected using a semi-structured interview form as one of
the interview methods. As one of the qualitative analyses, descriptive analysis
was used in the analysis of the data. Various strategies were used to ensure
validity and reliability in the research. As a result of the research most of
the students have indicated that they had learned new information thanks to the
activities which were implemented, that they had acquired tolerance, that they started to help disabled
persons in their daily lives, that they would be pleased to act on the drama
concerning violence to women, that they would feel respect for individuals with
different cultural characteristics and that they would help disabled
individuals around them and at they
could use what they learned in the social studies lessons.
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin çokkültürlü eğitime dayalı olarak
uygulanan etkinlikler ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel
araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi'nin bir
ilinde ilkokul 4. sınıfta öğrenim gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada
amaçlı örnekleme yöntemlerden biri olan uygun örnekleme yöntemi kullanılarak
öğrenciler belirlenmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri
analizlerinden biri olan betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmada geçerliği
ve güvenirliği sağlamak için çeşitli stratejileri kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğrencilerin çoğu uygulanan etkinlikler sayesinde yeni bilgiler
öğrendiklerini, hoşgörü değerini kazandıklarını, günlük hayatlarında engelli
bireylere yardım etmeye başladıklarını, kadına şiddet ile ilgili dramayı
severek yaptıklarını, günlük hayatlarında farklı kültürel özellikteki bireylere
saygı duyacaklarını ve çevrelerindeki engelli bireylere yardım edeceklerini,
farklı kültürel özelliklere sahip bireylere karşı hoşgörülü olacaklarını ve
öğrendiklerini sosyal bilgiler dersinde kullanabileceklerini belirtmişlerdir.
Araştırma bulgularına dayalı olarak öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | November 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 1 |