Bu çalışmanın amacı Kerckaert, Vanderlinde &
vanBraak (2015) tarafından geliştirilen “Erken Çocuklukta BİT Kullanma Ölçeği”’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının
yapılarak Türkçeye uyarlanmasıdır. Çalışma grubu 120 okul öncesi öğretmeninden
oluşmaktadır. Ölçek çeviri-geri-çeviri tekniği ile Türkçeye çevrilmiş ve uzman
görüşü alınmıştır. Geçerlilik çalışmaları için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi yapılmıştır. Güvenirlik analizi için ise test tekrar test güvenirliği
yapılmış, ölçeğin tümüne ve alt boyutlarına ilişkin iç tutarlılık katsayısı
olan cronbach alpha değeri hesaplanmış ve madde toplam korelasyonları
incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonunda bir maddenin her iki faktörde
birbirine yakın yük değeri verdiği görülmüş ve farklı faktörlerdeki yüksek yük
değeri arasındaki farkın en az .10 olması gerektiği ölçütüne uymaması nedeniyle
ölçekten çıkarılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 10
maddenin iki faktör altında (“temel BİT becerileri ve tutumunu desteklemek için
BİT kullanımı” -“içeriği ve bireysel öğrenme gereksinimlerini desteklemek için
BİT kullanımı” toplandığı görülmüştür. Ölçeğin cronbach alpha katsayısı .913 olarak
hesaplanmış ve test tekrar test güvenirlik katsayısı ise r=.851 p<.001
olarak elde edilmiştir. Madde toplam korelasyonları ise .553 ve .794 arasında
değişmekte olup, önerildiği üzere .20’nin üzerinde olduğu görülmüştür. Sonuç olarak,
bu çalışma ile “Erken Çocuklukta BİT
Kullanma Ölçeği”’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olarak ilerideki araştırmalarda kullanılabilir olduğu ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2018 |
Submission Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |