Ülkemizde okula başlama yaşının düşürülmesi ile
ilgili gerçekleştirilen yasal düzenleme bir takım sonuçlar doğurmuştur
Bunlardan biri de ilkokul 1. Sınıf ve anasınıflarında oluşan karma yaş grubu
sınıflardır. Araştırmanın amacı anasınıfı ve ilkokul 1.sınıf öğretmenlerinin
karma yaş grubu eğitimi hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Çalışma grubu
10 anasınıfı, 10 ilkokul öğretmeninden oluşmaktadır. Olgu bilim yöntemi
kullanılmıştır. Veri toplama aracı görüşme formudur. Analiz sonucunda; karma
yaş grubundaki öğrencilerin kazanımlarına ilişkin olumlu bakış açısı, karma yaş
grubunda öğretmenin uygulamalarına ilişkin olumlu bakış açısı, karma yaş
grubundaki öğrencilerin kazanımlarına ilişkin olumsuz bakış açısı ve karma yaş
grubunda öğretmenin uygulamalarına ilişkin olumsuz bakış açısı olmak üzere dört
tema ortaya çıkmıştır. Anasınıfı öğretmenlerinden yalnızca ikisinin karma
eğitim verme konusunda olumlu bakış açısına sahip olduğu belirlenmiştir.
İlkokul 1. sınıf öğretmenleri arasından ise yalnızca bir öğretmen karma eğitim
verme konusunda olumlu bir bakış açısına sahiptir. Araştırma sonucunda;
öğretmenlerin çoğunun karma yaş grubuna hazır olmamalarından kaynaklanan
problemler yaşadıkları belirlenmiştir
The decline of school starting
age find out so many results in Turkey. One of these results is the mixed age
grouping classes. Mixed age grouping classes have occurred in kindergartens (48-68
months of age at the same classroom) and first grade of primary schools (66-72
months of age at the same classroom) with this regulation. Aim of this study is
to examine kindergarten and primary school first grade teachers’ opinions on
teaching mixed age group of children. Study group consists of 10 kindergartens
and 10 primary school first grade teachers. Phenomenological research method is
followed. Interview form was used to collect the data. Themes are positive
perspective on mixed age grouping in terms of teachers’ implementations,
positive perspective on mixed age grouping in terms of children’s gains,
negative perspective on mixed age grouping in terms of teachers’
implementations and negative perspective on mixed age grouping in terms of children’s
gains. As a result; it is seen that both primary and kindergarten teachers have
negative experiences regarding being not ready to teach mixed age group of
children. Even kindergarten teachers know how to plan activities for 36-72
years old children; they have challenges in teaching mixed age group of
children. Primary school 1st grade teachers have expressed that they don’t know
any about 60 months of age children’s developmental skills and school/classroom
environment is also not convenient for these children. Teachers have also
expressed that there are some parents who insist on sending their child to
primary school even if the child is not ready.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2018 |
Submission Date | November 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |