A growing emphasis on the union of cognitive
psychology with psychometrics has led to the inception of Cognitive Diagnostic
Assessment (CDA). CDA can be defined as
a cognitively‑grounded assessment methodology which aims to detect examinees’ strengths and weaknesses in a
given domain, make reliable diagnostic classifications directly from the
statistical models, and present stakeholders with fine‑grained and
pedagogically‑meaningful diagnostic feedback. Although CDA holds great promise
for educational assessment practices, it remains relatively unknown to many
assessment specialists. Hence, this paper aims to describe the theoretical
underpinnings and working principles of CDA by giving information about the
developments that have led to the inception of CDA and elaborate on how CDA can
be implemented in operational assessment settings either by using an inductive
or retrofitted approach to foster learning and enhance accountability within
educational programs. Finally, the potential that CDA bears for educational
assessment is discussed and practical implications are made.
educational assessment cognitive diagnostic assessment diagnostic classification modelling skills diagnosis
Bilişsel psikolojinin psikometri ile harmanlanması Bilişsel Tanılayıcı
Değerlendirme (BTD) adı verilen ölçme ve değerlendirme yaklaşımının ortaya
çıkmasını sağlamıştır. BTD, bilişsel temelli, istatistiki açıdan sofistike ve
alternatif bir ölçme ve değerlendirme yaklaşımıdır. Bireylerin belirli bir beceri
ya da akademik alandaki güçlü ve zayıf yanlarının, eksiklerinin ve
yanılgılarının saptanmasını ve bu hususlara yönelik paydaşlara (öğrenci,
öğretmen, veli ve idarecilere) bireylerin halihazırdaki durumları hakkında detaylı
dönüt verilmesini amaçlar. Sağlanan dönüt, pedagojik açıdan anlamlı ve öğrenme
sürecini destekleyici boyutta olmalıdır. Bu değerlendirme yaklaşımının eğitim
öğretim faaliyetleri için pek çok yararı olmasına karşın, BTD hem eğitim
araştırmacıları hem de ölçme değerlendirme alanında çalışan araştırmacılar
tarafından yeteri derecede tanınmamaktadır. Bu makalede, BTD yaklaşımının ortaya
çıkmasına sebep veren eğitimsel akım ve gelişmeler ele alınmış, BTD’nin
kuramsal temelleri, çalışma prensipleri, işlevleri hakkında detaylı bilgi
verilmiştir. Ayrıca, BTD’nin öğrenme çıktılarını iyileştirme ve eğitim
programlarının kalite ve hesap verebilirliğinin artırılması hedeflerine yönelik
olarak, eğitim ve ölçme değerlendirme ortamlarında nasıl uygulanabileceği
hususunda öneriler sunulmuştur.
eğitimde ölçme ve değerlendirme bilişsel tanılayıcı değerlendirme tanılayıcı sınıflama modellemesi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2018 |
Submission Date | December 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |