Bu araştırmada, 2015-2016 eğitim öğretim yılında ilkokul 4.sınıf Sosyal
Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanında yer alan “Üretimden
Tüketime” ünitesinin öğretiminde “yaratıcı drama” yöntemi kullanımının
öğrencilerin derse yönelik başarılarına, tutumlarına ve öğretimin kalıcılığına
olan etkisi araştırılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön
test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda
yaratıcı drama yöntemiyle hazırlanmış ders planları ile öğretim
gerçekleştirilirken, kontrol grubundaki öğrencilere öğretim programının ön
gördüğü yöntem ve tekniklerle öğretim yapılmıştır. Deney grubu için uygulanan
ders planları uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanmıştır.
“Üretimden Tüketime” ünitesine başlamadan 2 hafta önce deney ve kontrol grubuna
ünite başarı testi ve tutum ölçeği ilk test olarak uygulanmıştır. 4 hafta süren
uygulamadan 1 hafta sonra aynı testler son test olarak uygulanmıştır. Son
testten 3 ay sonra öğrenilen bilgilerin kalıcılığını saptamak amacıyla aynı
test kalıcılık testi yapılması suretiyle üç aşamada veriler toplanmıştır.
Araştırmada, öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını
belirlemek amacıyla MEB tarafından geliştirilen “Sosyal Bilgiler Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Tutum Ölçeği ön-test, son-test ve kalıcılık testi olarak
uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler t-testi ve tekrarlı ölçümler
için Çift Yönlü Varyans Analizi ile çözümlenmiştir. İstatistikî işlemler SPSS (Statistical Package for Social Science) 11. paket programında yapılmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen
bulgular; yaratıcı dramanın Sosyal Bilgiler dersinde bir yöntem olarak
kullanımının öğrencilerde ders başarısını, derse olan tutumu ve öğrenilen
bilginin kalıcılığı üzerinde olumlu yönde etkilediğini göstermektedir.
In this study, the effect of using “creative
drama” method was investigated on the students' achievement, attitudes and
retention of teaching in the “From Production to Consumption” unit in the
learning strand of “Production, Consumption, Distribution” of the 4th grade
Social Studies Course of primary school in 2015-2016 academic year.
Quasi-Experimental design with pre-test-post-test control group was used in the
research. While the lesson plans prepared with the creative drama method were
performed in the experimental group, the students in the control group were
taught with the methods and techniques suggested by the curriculum. In the
study, “Social Studies Attitude Questionnaire”, which was developed by MNE, was
used to determine students' attitudes towards social studies course. Attitude
questionnaire was applied as pre-test, post-test and permanence test. Data
obtained from the study were analyzed by t-test and two-way ANOVA tests. Statistical
procedures were performed on the 22th edition of SPSS software. Findings
obtained from the research results says that the use of creative drama as a
method in the Social Studies lesson has positively affected the students’
academic achievements, attitudes and the persistence of the learned knowledge.
In this respect, it is proposed to increase the use of creative drama method in
practice in social studies lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2018 |
Submission Date | October 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 3 |