Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin çok partili hayata geçmesiyle demokratik
rejime, zaman zaman çeşitli sebeplerle darbeler ve muhtıra bildirileriyle
müdahaleler söz konusu olmuştur. 15 Temmuz darbe girişimi yeni neslin de
tanıklık ettiği bir olay olarak Türk Demokrasi tarihinde yerini almıştır. Bu
araştırmanın amacı ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin 15 Temmuz darbe
girişimine yönelik algılarını araştırmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden
biri olan fenomenoloji deseninde gerçekleştirilmiş olan bu araştırmaya Ordu ili
merkezinde bulunan 3 farklı sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden 3 okuldan
toplamda 63 ortaokul 8. sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri yarı
yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Görüşme verileri fenomenolojik
analiz yöntemiyle tematik olarak analiz edilmiştir. Bulgulara göre;
öğrencilerin çoğunun darbe olgusunu doğru ifade ettikleri, darbe girişiminin
yaşandığı geceyi korku, kaygı ve endişe içinde geçirdikleri, darbe girişimi
olduğunu öğrendiklerinde korku, endişe, üzüntü hissettikleri; okuldaki ilk
derslerinde anma programının yapıldığını ve programın bilgilendirici olduğunu,
darbe girişimi sonrasında çevrelerinde kendilerini etkileyen bir olay
olmadığını ancak bazı öğrencilerin mağdur edilen yakınlarından bahsettikleri ve
haksızlığa uğradıklarını ifade etmeleri gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Bu
sonuçlara ek olarak öğrenciler darbe girişimiyle ilgili en çok “Ömer
Halisdemir” ve “sıkıyönetim bildirgesinden” etkilendiklerini; kendilerinde “vatan
sevgisi” ve “demokrasi bilinci” gibi olumlu duyguların yanında “güvensizlik ve
kin” gibi olumsuz duyguların da oluştuğunu belirtmişlerdir.
With the transition to a
multi-party life, the democratic regime of the Republic of Turkey’s has been
the subject of interventions with military coups, announcement of memorandums
and other various reasons. The July 15th coup attempt took its place in the
history of Turkish Democracy as a phenomenon which was witnessed by the new
generation. The aim of this research is to investigate the perceptions of the
middle school eighth grade students on the July 15 coup attempt. This study was
designed with a phenomenology model, which is one of the qualitative research
methods, and 63 eighth grade students from 3 middle schools representing 3
different socio-economic levels in Ordu city center participated in this
research. The research data was collected through a semi-structured interview
form. Interview data were thematically analyzed by means of phenomenological
analysis. According to findings; it was found that the students felt fear,
anxiety and sadness when they learned the coup attempt was true, the coup
attempt was the night they experienced in fear and anxiety; the commemoration
program were informative in the first lessons of the school and the fact that
there was not an event affecting them in their surroundings after the coup
attempt but some students mentioned the victimized relatives and stated that
they were under injustice. In addition to these results, the students were most
affected by the “Ömer Halisdemir” and “martial law declaration” regarding the
coup attempt; they also expressed negative feelings such as “insecurity and
hatred” as well as positive emotions such as “homeland love” and “democracy
consciousness”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | October 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 4 |