The methods of school administrators training
also affect the professional qualification of administrators. However, any
method of agreed of each country regarding the training of effective school
administrators has not been presented. From this lack of education, the use of
simulations in the training of school administrators was discussed in this
study. For this purpose, firstly the problems experienced during the training
of the school administrators, later reflections of simulations to the training
of school administrators, and the preparation and limitations of managerial
problem scenarios were discussed. The research was conducted as a qualitative
study based on literature review. However, survey was been limited to abroad
literature as there have been no studies on the use of simulations in the
training of school administrators in domestic literature. As a result of the
literature search, it was seen that most of the studies demonstrating the
effectiveness of simulations have been conducted with formal education
(primary, secondary and high school) or with university students. In these
studies, it was seen that important results were obtained regarding the
effectiveness of simulations in training children and young adults and pointed
out that simulations are based on adult learning theory. Some studies have also
suggested that the use of problem scenarios in the training of school
administrators as simulations may be more effective. At the end of the study, various suggestions
were made about the use of simulations in Turkish Education System.
Okul yöneticilerini yetiştirme yöntemleri
yöneticilerin mesleki kalitesini de etkilemektedir. Ancak, etkili okul
yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin her ülkenin üzerinde anlaştığı
herhangi bir yöntem hala ortaya koyulamamıştır. Bu
eğitim eksikliğinden yola çıkılarak, bu çalışmada okul yöneticilerinin
yetiştirilmesinde simülasyonların kullanımı ele alınmıştır. Bu amaçla, ilk
olarak okul yöneticilerinin yetiştirilmesinde karşılaşılan sorunlara
değinilmiş, daha sonra da simülasyonların okul yöneticilerini yetiştirmeye
yansımaları ile yönetsel problem senaryolarının hazırlanması ve sınırlılıkları
ele alınmıştır. Araştırma, literatür taramasına dayanan nitel bir çalışma
olarak yürütülmüştür. Ancak yurtiçi alanyazında okul yöneticilerinin
yetiştirilmesinde simülasyonların kullanımı ile ilgili herhangi bir çalışmaya
rastlanmadığı için tarama yurtdışı kaynaklarla sınırlı kalmıştır. Literatür taraması sonunda, simülasyonların
etkinliğini ortaya koyan çalışmaların çoğunun örgün eğitim (ilk, orta ve lise
dengi okullar) veya üniversite öğrencileri ile yürütüldüğü görülmüştür. Bu çalışmalarda, çocukların ve genç erişkinlerin
eğitiminde, simülasyonların etkililiği ile ilgili önemli sonuçların ortaya
çıktığı ve simülasyonların yetişkin öğrenme teorisine dayandığına işaret
edildiği görülmüştür. Bazı çalışmalarda da okul yöneticilerinin eğitiminde kullanılan problem
senaryolarının simülasyonlar şeklinde sunulmasının daha etkili olabileceği
ortaya çıkmıştır. Çalışmanın
sonunda simülasyonların Türk Eğitim Sisteminde kullanımı ile ilgili çeşitli
öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | February 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 4 |