The purpose of this research is to examine how
the results of managerial leadership styles affecting the maturity /
development levels of students through the movie Les Choristes. The movie Les
Choristes has been analyzed through document analysis on the basis of Hersey-
Blanchard situational leadership model. Teacher and principal leadership styles
have been examined by comparing students’ maturity level. The findings show that
the head master's leadership style is S1, low supportive high-ordering enforcer
style. The teacher's leadership style is S3 highly supportive low-ordering
participant style. The maturity levels of students are D3 representing talented
but not motivated. Whereas the S1 leadership style in the film is not effective
in making the students (D3) successful, the S3 leadership style is effective to
manage this. This emphasizes the importance for the teachers of choosing
leadership styles according to the maturity levels of their students. The research
is important in that it is the first research reflecting the educational availability
of situational leadership approach in an audiovisual way. It is thought to be a
guide to other research that can be done on subject and field in terms of
bringing leadership, education, and visuality together.
situational leadership model leadership styles maturity/development levels of subordinates film review educational films
Bu araştırmanın amacı görsel-işitsel bir kaynak olan filmlerde,
öğrencilerin olgunluk/gelişim düzeylerine etki eden yönetsel liderlik
tarzlarının sonuçlarının nasıl yansıtıldığının incelenmesidir. Bu amaçla Koro
filmi, Hersey – Blanchard durumsal liderlik modeli temelinde doküman analizi
yöntemiyle ele alınmıştır. Öğretmen ve müdürün liderlik tarzları, öğrencilerin
olgunluk/gelişim düzeyleri ile karşılaştırılarak incelenmiştir. Bulgular okul
müdürünün liderlik tarzının düşük destekleyici yüksek emredici olan uygulatıcı
tarz (S1) olduğunu göstermiştir. Öğretmenin liderlik tarzı ise yüksek
destekleyici düşük emir verici tarz olan katılımcı tarz (S3) olarak
bulunmuştur. Öğrencilerin olgunluk düzeyleri yetenekli fakat motive edilmemiş
D3 olgunluk düzeyindedir. Filmde S1 liderlik tarzı D3 olgunluk düzeyindeki
öğrencileri başarıya ulaştırmada etkili olamamışken, S3 liderlik tarzı
öğrencileri başarıya ulaştırmıştır. Bu durum öğretmenlerin liderlik tarzlarını
öğrencilerinin olgunluk düzeylerine göre seçmelerinin önemini vurgulamaktadır.
Araştırma durumsal liderlik yaklaşımının eğitimde kullanılabilirliğini görsel
işitsel bir yolla yansıtan ilk araştırma olması bakımından önemlidir. Liderliği,
eğitimi ve görselliği bir araya getirmesi bakımından konu ve alan ile ilgili
yapılabilecek diğer araştırmalara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Durumsal liderlik modeli liderlik tarzları astların olgunluk/gelişim düzeyleri film incelemesi eğitim konulu filmler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | February 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 4 |