Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin dayanışma kavramına ilişkin
algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu
2017-2018 eğitim öğretim yılında Kütahya ili merkez ilçesinde bir ortaokulda
öğrenim gören 260 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Ortaokul öğrencilerinin
dayanışma kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları ortaya koymayı
amaçlayan bu araştırma, tarama modelinde nitel araştırma yöntemi kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Katılımın gönüllülük esasına dayandığı araştırmada,
amacına uygun olmayan 56 anket formu değerlendirme dışı bırakılmış ve 204
geçerli form üzerinden analizler yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre
dayanışma kavramına yönelik öğrenciler tarafından 73 farklı metafor
üretilmektedir. Üretilen metaforlar 4 tema ve 2 alt tema altında kategorize
edilmiştir. Bunlar sırasıyla; 1. Paylaşıma Bağlı Dayanışma, 2. Yardımlaşmaya
Bağlı Dayanışma, 3. Birlik ve Beraberlik Olarak Dayanışma, (a. Milli Birlik ve
Beraberlik Olarak Dayanışma, b. Topluluk Olarak Dayanışma), 4. Tamamlayıcı
Unsur (Bütünlük) Olarak Dayanışmadır. Çalışma sonunda öğrencilerin %78.4 ünün
dayanışma kavramını metaforlar yoluyla açıklayabildiği, en çok metafor üretilen
temanın yardımlaşmaya bağlı dayanışma teması olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of this study is to determine the perceptions of middle school students towards solidarity through metaphors. The research group of the study consists of 260 middle school students who are studying at a middle school located in the city center of Kutahya province in 2017-2018 academic year. The study purposing to reveal the metaphors of middle school students towards solidarity has been carried out by using qualitative research, was designed as a basic qualitative research. In the research where participation depended on voluntariness, 56 survey forms which were out-of-purpose were left out of assessment and the analyses were performed with 204 valid forms. According to the findings obtained, 73 different metaphors towards the concept of solidarity were produced by the students. The metaphors produced were categorized under 4 themes and 2 sub-themes. These are respectively: 1. Share Dependent Solidarity, 2. Cooperation Dependent Solidarity, 3. Solidarity as Fraternity (a. Solidarity as National Fraternity, b. Solidarity as a Community), Solidarity as a Complementary Element (Unity). At the end of the study, it has been concluded that 78.4% of the students are able to explain the concept of solidarity by metaphors and the theme in which the largest number of metaphors were produced is cooperation dependent solidarity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | May 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: UBEK-2018 |