In this study, the opinions of parents, who have children in the preschool period and work in different professions, on preschool teachers were evaluated. The study group of the research consisted of 20 mothers and 18 fathers, 38 parents in total, who had children in the preschool period, graduated from university and worked in the state sector in different professions. In this study, the phenomenology pattern, one of the qualitative research techniques, was used. The data were collected using the “Personal Information Form” including questions for parents and the semi-structured “Parent Interview Form”, which was prepared by the researcher and contained open-ended questions. The Parent Interview Form consisted of questions regarding the status of preschool teachers in the society, their difference from other teaching areas, their personality traits, the professional skills they must have, the way they prepare children for the first grade in primary school, their work hours and dialogues with families. According to the findings of the study, parents stated that preschool teachers had a position far from the value they deserved and provided children with life skills differently from other teaching areas, they must be kindhearted and create different learning environments, they prepared children for the primary school adequately, their working hours were too long, and they must be in cooperation with families continuously. This study is significant in terms of the determination of parents’ expectations about preschool teachers, making different suggestions and enabling cooperation between the teacher and the parent as a result of the data obtained.
preschool teachers preschool period an employee of a different profession parents’ opinions
Bu çalışma ile okul
öncesi dönemde çocuğu olan farklı meslek çalışanı ebeveynlerin okul öncesi
öğretmenlerine dair görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
okul öncesi dönemde çocuğu olan, üniversite mezunu ve devlet sektöründe çalışan
farklı meslek gruplarından 20 anne ve 18 baba olmak üzere toplam 38 ebeveyn
oluşturmuştur. Bu araştırmada, nitel araştırma tekniklerinden biri olan olgu
bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Veriler ebeveynlere yönelik
soruları içeren “Kişisel Bilgi Formu” ve araştırmacı tarafından hazırlanan,
açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış “Ebeveyn Görüşme Formu”
kullanılarak toplanmıştır. Ebeveyn Görüşme Formu; okul öncesi öğretmeninin
toplumdaki konumu, diğer öğretmenlik alanlarından farkı, kişisel özellikleri,
sahip olması gereken mesleki beceriler, çocukları ilkokul birinci sınıfa
hazırlama durumu, çalışma süreleri ve ailelerle diyaloğuna dair sorulardan
oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre ebeveynler, okul öncesi
öğretmenlerinin hak ettiği değerden uzak bir konumda olduğunu, diğer
öğretmenlik alanlarından farklı olarak çocuklara yaşam becerileri
kazandırdıklarını, sevecen olmaları ve farklı öğrenme ortamları oluşturmaları
gerektiğini, çocukları ilkokula yeterli düzeyde hazırladıklarını, çalışma
sürelerinin oldukça uzun olduğunu ve ailelerle sürekli işbirliği halinde
olmaları gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu çalışma okul öncesi öğretmenlerine
yönelik ebeveynlerin beklentilerinin ve düşüncelerinin tespit edilmesi, çeşitli
önerilerde bulunulması ve elde edilen veriler neticesinde öğretmen, ebeveyn iş
birliğinin sağlanması bakımından önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: UBEK-2018 |