Although
there is no consensus in our country on the concept of Computational Thinking
which consists of many sub skills, it has started to attract more interest with
recent curriculum studies. This study aimed to explore the relationship between
vocational college students’ computational thinking skills and their problem
solving skills and logical mathematical intelligence self-perceptions by
correlational survey method. A total of 237 students (126 females, 111 males)
from different departments participated in this study. Computational thinking
skill levels scale, logical mathematical intelligence self-perception scale,
and problem-solving inventory were used as instruments. ANOVA test was run to
examine the difference between departments the skill levels measured. Pearson correlation
test was run on the data to investigate the relationships between these skills.
As a result of the analyses, it was found that there was a positive significant
relationship between the students' computational thinking skills and logical
mathematical intelligence problems and problem solving skill levels. As a
result of ANOVA analysis; there were significant differences among the
departments on computational thinking skills and logical mathematical
intelligence levels, but it was observed that problem-solving skills were not
significant differences among the departments.
İçerisinde birçok alt becerisi kapsayan bilgisayarca düşünme
(Computational Thinking) kavramı ülkemiz için henüz bir kavram birliğine
ulaşılamamış olsa da son yapılan müfredat çalışmaları ile daha fazla dikkat
çekmeye başlamıştır. Bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılarak meslek
yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayarca düşünme becerileri ile problem çözme
becerisi ve mantıksal matematiksel zekâ özalgıları arasındaki ilişkinin
incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmaya farklı bölümlerden 126 kız 111 erkek
toplam 237 öğrenci katılmıştır. Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri,
mantıksal matematiksel zekâ özalgı ölçeği ve problem çözme envanterinin
kullanıldığı çalışmada bölümler arası ölçülmek istenen beceri düzeyleri
arasındaki farkı incelemek için ANOVA testi uygulanmıştır. Bu beceriler
arasındaki ilişkiyi incelemek için verilere Pearson Korelason testi
uygulanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerileri ile mantıksal
matematiksel zeka özalgıları ve problem çözme beceri düzeyleri arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Yapılan ANOVA analizleri sonucunda;
bölümler arasında bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ile mantıksal
matematiksel zeka düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar bulunduğu fakat
problem çözme becerileri açısından anlamlı farklılıklar olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | November 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |