The purpose of this study is to reveal the relationship between 21st
century learning skills and educational technology competencies of secondary
school students and to reveal the relationship between them. The population of
this study, in which the correlational survey model is used, consists of 37,904
students who are studying in 6th, 7th and 8th grades of secondary schools in
the central districts of Van province which are Ipekyolu, Tuşba and Edremit in
the 2017-2018 academic year. This study was carried out with 920 secondary
school students determined by stratified sampling method. As data collection
tools, "21st Century Learning Skills Scale" and “Educational
Technology Standards Scale” were used. Pearson Product Moment Correlation
Coefficient and simple linear regression analysis were used in the analysis of
research data. As a result of the study, it was concluded that there is a moderate,
positive and significant relationship between students' 21st century learning
skills and educational technology competencies. In addition, it was determined
that students' educational technology competencies are a significant predictor
of their 21st century learning skills and can explain approximately one quarter
(25.1%) of their 21st century learning skills. In teacher training and
in-service training programs, it may be suggested that teachers should be
educated so that they can contribute to students' development of 21st century
skills and use the necessary technological elements effectively in their
lessons.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ile eğitim teknolojisi yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmanın evrenini, Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde öğrenim görmekte olan 37.904 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma, tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 920 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada, veri toplama araçları olarak “21. Yüzyıl Öğrenme Becerileri Ölçeği” ve “Eğitim Teknolojisi Standartları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ile eğitim teknolojisi yeterlikleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin eğitim teknolojisi yeterliklerinin, 21. yüzyıl öğrenme becerilerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu ve yaklaşık olarak dörtte birini (%25.1) açıklayacak güçte olduğu belirlenmiştir. Öğretmen eğitimi ve hizmet içi eğitim programlarında öğretmenlerin, öğrencilerin 21. yüzyıl ve teknoloji becerilerinin gelişimine katkı sağlayabilecek şekilde yetiştirilmeleri gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | March 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |