The aim of this study was to examine the value orientation of secondary school students in Physical Education (PE) in terms of gender, age, doing regular sports, participating in school teams, and family income variables. In this research, the general scanning method was used. The study sample consisted of 419 volunteer students who studied at secondary schools in central Malatya, selected using a simple random sampling method. The Physical Education Course Student Value Orientation Scale was used for research purposes. In the research, frequency and percentage analysis, Variance analysis, and the Tukey test were used. As a result of the research, the PE value orientation of male students was higher than that of female students, the sportive virtue behavior of students was higher than that of the age group of 13 compared to that of the age group of 15, and students with low family incomes were more likely to act in solidarity than students with high incomes. The most remarkable result of the study is that students who doing regular sports and participating in school teams have higher PE lesson value orientations than other students. These results show that students can be developed some responsibility behaviors through PE.
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi değer yönelimlerinin cinsiyet, yaş, okul içi ve dışında spor yapma, okul takımlarına katılma ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Malatya ili merkez ortaokullarında öğrenim gören, basit rastgele örnekleme yöntemine göre seçilen 419 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada “Beden Eğitimi Dersi Öğrenci Değer Yönelimi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, frekans ve yüzde analizi,
Varyans analizi ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersi değer yönelimlerinin kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu, 13 yaş grubundaki öğrencilerin sportif erdem davranışlarının 15 yaşındaki öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca aile gelir düzeyi düşük olan öğrencilerin gelir düzeyi yüksek olan öğrencilere göre dayanışmaya yönelik davranışlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın en dikkat çekici sonucu ise, düzenli spor yapan ve okul takımlarında yer alan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersi değer yönelimlerinin diğer öğrencilere göre daha yüksek olmasıdır. Bu sonuçlar, beden eğitimi ve spor yoluyla öğrencilere bazı sorumluluk davranışlarının kazandırılabileceğini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2020 |
Submission Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 4 |