Bu araştırma, uluslararası alanyazında, 2014-2019 yılları arasında gerçekleştirilen çalışmalara dayalı olarak program çalışmalarında toplumsal eşitsizlik konusundaki araştırma eğilimlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda sistematik alanyazın taraması gerçekleştirilmiştir. Sistematik alanyazın taraması için araştırma amacı ve soruları kapsamında analiz edilecek dergi ve makalelerin belirlenmesi için birtakım ölçütler belirlenmiştir. Belirlenen ölçütler doğrultusunda Scopus veri tabanında tarama gerçekleştirilmiş ve tarama sonucunda ulaşılan 262 program çalışması toplumsal eşitsizlikleri ele alması kapsamında incelenmiştir. İnceleme sonucunda araştırmanın kapsamına giren 63 çalışma ile Excel üzerinden çalışmaların hedef kitle, desen, hangi eşitsizlik ve program boyutuna odaklandığı ile amaçları hakkında detaylı bir analiz gerçekleştirilmiştir. Hedef kitle ve desene yönelik sıklık analizi gerçekleştirilmiştir. Kalan veriler ise metin belgesi üzerinde betimsel ve yorumlayıcı kodlar aracılığıyla kodlanmıştır. Araştırmanın sonucunda uluslararası alanyazında yer alan program çalışmalarında toplumsal eşitsizliklerin farklı açılardan ve çokboyutlu olarak ele alınmaya başlandığı, gündemdeki olayları yansıtan çalışmalara yer verildiği, program boyutunda özellikle öğrenme-öğretme süreci ve içeriğe odaklanılmakla birlikte uygulamalı alana yönelik çalışmaların sayıca fazla olduğu, çalışmaların genel olarak eşitsizliklerin nasıl meşrulaştırıldığını ve yeniden üretildiğini ortaya koymak amacıyla genel olarak durum çalışması deseninden yararlanılarak öğrenciler, öğretmenler ve veri kaynağı olarak dokümanlarla gerçekleştirildiği bulunmuştur.
program çalışmaları toplumsal eşitsizlik yeniden kavramsallaştırma sistematik alanyazın taraması.
This research aims to reveal trends on social inequality in curriculum studies based on the studies carried out between 2014-2019 in the international literature. For this purpose, a systematic literature review was carried out. Some criteria have been specified for the systematic literature review to determine the journals and articles to be analyzed within the research purpose and questions. In line with the determined criteria, the Scopus database was searched, and 262 curriculum studies reached as a result of the scanning were examined within the scope of addressing social inequalities. A detailed analysis was carried out on 63 studies included in terms of the target audience, the design, which inequality and curriculum dimension the studies focused on, and their purposes. The remaining data were coded on the text document through descriptive and interpretive codes. As a result of the research, it was found that social inequalities started to be handled from different perspectives and multidimensionally. Also, studies were carried out to reflect the current events, and the curriculum dimension mainly focused on the learning-teaching process and content. However, the number of applied studies was higher than theoretical ones. Moreover, the studies were carried out to demonstrate that the inequalities were legitimized and reproduced. These studies were carried out with students, teachers and documents as a data source by using the case study design in general.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Submission Date | July 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 1 |