Today, the learning and teaching of certain
skills such as critical thinking, problem solving, creativity, learning how to
learn, effective communication, entrepreneurship, etc. has been a compulsory
practice as these skills are characterized as the 21st century skills that also
facilitate the adaptation of individuals to deeply influence, extensively
change, and develop the world. Critical thinking has gained a prominent
significance within the 21st century qualified education perspective. It is of
vital significance in terms of whether individuals can gain achievements in
various life aspects, develop an awareness and a unique perspective towards
daily problems, and actively participate in solutions. In this study, critical
thinking education is examined and assessed in terms of its national and
international dimensions for both the individual and society, and especially
its necessity in teacher education programs.
Günümüz dünyasında insan yaşamını derinden etkileyen ve hemen her
alanında meydana gelen değişme ve gelişmelere bireylerin ayak uydurabilmesi ve
katkı sağlayabilmesi için 21. yüzyıl becerileri olarak adlandırılan eleştirel
düşünme, problem çözme, yaratıcılık, öğrenmeyi öğrenme, etkili iletişim,
girişimcilik vb. becerilerin etkili bir şekilde öğretilmesi ve öğrenilmesi bir
zorunluluk olmuştur. Yaşamın birçok alanında başarılı olmak için bireylerin
güncel problemlere farkındalıkla yaklaşması, kendine özgü görüş geliştirmesi ve
aktif olarak çözüm sürecine katılması açısından önemli görülen eleştirel
düşünme 21. yüzyılın nitelikli eğitim anlayışı içerisinde öncelikli bir konuma
gelmiştir. Bu çalışmada, eleştirel düşünme eğitiminin birey ve toplum açısından
gerekliliği ulusal ve uluslararası boyutta ele alınarak özellikle öğretmen
yetiştirme programları içerisindeki gerekliliğine yönelik bir değerlendirme
yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi