The aim of this study is to determine and compare the perspectives of teachers working in primary, secondary, and high schools affiliated with the Antalya National Education Directorate on the innovation climate in schools. In the research, the descriptive model was used as one method of quantitative research. A descriptive model was adopted in the research since it is designed to demonstrate the impact of gender, time worked in teaching, working time in current schools, education levels and educational backgrouund of teachers in primary, secondary and high schools of the Antalya Directorate of National Education on the climate of innovation in schools. The research population consists of teachers working at the Antalya National Education Directorate in the academic year 2020-2021 at elementary, primary, secondary and high schools. The sample includes 144 teachers who have been determined by simple random method. The “Innovation Climate Scale” developed by Polatcan (2019) was used as a data collection tool in this study to collect information from university students. In data analysis, t-test, One Way ANOVA and Levene test and SPSS 22.0 statistical application were used. As a result of the research, no significant difference was observed in the dimensions of innovation climate in schools according to gender, education level, field and seniority. On the other hand, in support for innovation point of view, teachers who worked in their schools for 0-5 years and teachers who worked for 6-10 years had higher scores than teachers who worked for 11 years. In addition, in teamwork and harmony points of view, teachers who have worked in their school for 6-10 years have higher scores than teachers who have worked for 11 or more years.
Bu çalışmanın amacı Antalya Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapmakta olan öğretmenlerin okullardaki yenileşme iklimine ilişkin görüşlerini belirlemek ve bazı değişkenlere göre karşılaştırmaktır.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel model kullanılmıştır. Araştırmada, Antalya Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapmakta olan öğretmenlerin cinsiyet, öğretmenlikte çalışma süresi, mevcut okuldaki çalışma süresi, öğrenim durumu ve çalışılan eğitim kademesinin okullardaki yenileşme iklimi üzerindeki etkisini ortaya koyabilmek amaçlandığı için betimsel model benimsenmiştir. Araştırmanın evrenini 2020–2021 eğitim-öğretim yılında Antalya Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemi ise basit seçkisiz (olasılıklı) örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 144 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinden verileri toplayabilmek için veri toplama aracı olarak Polatcan (2019) tarafından geliştirilen “Yenileşme İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA), Levene testi yapılmış ve SPSS 22,0 istatistik yazılımı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okullarda yenileşme iklimi boyutlarının cinsiyet, öğrenim durumu, branş ve kıdeme göre anlamlı fark görülmezken, yenileşmeye destek boyutunda okulunda 0-5 yıl görev yapan öğretmenler ve 6-10 yıl görev yapan öğretmenler 11 yıl ve üzeri görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek puana sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca takım çalışması ve uyum boyutunda okulunda 6-10 yıl görev yapan öğretmenler 11 ve üzeri yıl görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek puana sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2022 |
Publication Date | July 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi