The purpose of the current study was to examine the special objectives and acquisitions of the primary school 4th grade social studies curriculum in terms of sustainable development dimensions and harmony of the determined the acquisitions with the sustainable development goals and the distribution according to the Bloom’s Revised Taxonomy. For this purpose, the document analysis method was used. The collected data were analyzed by descriptive analysis. Considering the environmental, social and economic dimensions of sustainable development, it was seen that 6 of the 18 goal sentences and only 7 of the 33 acquisitions were related to sustainable development. In addition, it has been seen the acquisitions related to sustainable development are compatible with 4 of the sustainable goals. As a result of taxonomic analysis, it is seen that there is no acquisition in the first level of the taxonomic steps, "Remember" and the higher steps, "Analyze, Evaluate and Create".
Bu çalışma ile ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının özel amaçları ve kazanımları sürdürülebilir kalkınma boyutları açısından incelenmiş ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili olduğu belirlenen kazanımların sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumu ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre dağılımı analiz edilmiştir. Bu amaçla doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Sürdürülebilir kalkınmanın çevresel, sosyal ve ekonomik boyutları göz önüne alındığında, 18 adet amaç cümlesinin 6’sının, 33 kazanımın sadece 7’sinin sürdürülebilir kalkınma ile ilgili olduğu görülmüştür. Ayrıca sürdürülebilir kalkınma ile ilgili 7 kazanımın sürdürülebilir hedeflerden 4’üyle uyumlu olduğu görülmüştür. Taksonomik analizler sonucunda ise taksonomik basamakların ilk basamağı olan “Hatırlama” ve üst basamakları olan “Çözümleme, Değerlendirme ve Yaratma” basamaklarında yer alan herhangi bir kazanım bulunmadığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2023 |
Submission Date | June 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.