Art and Literature
BibTex RIS Cite

Bir Değer Yargısı Olarak ‘Vakar’ ve ‘Kibir’ Bağlamında Güray Süngü’nün ‘Kibir’ Adlı Öyküsünün Göstergebilimsel Çözümlemesi

Year 2018, , 155 - 164, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.408892

Abstract



Göstergebilim,
anlatı çözümlemelerinde çözümleme araçlarını açıklayan, kendi yöntemini ortaya
koyan bir çözümleme önerisidir. Klasik öykülerin göstergebilimsel çözümlemeleri
belli bir yöntem içinde abartısız, övgüden ve sövgüden uzak bir şekilde
yapılabilir. Ne var ki çağımızda anlatı teknikleri çok değişmiştir. Sözgelimi
kimi anlatıların öykü mü, günlük mü olduğu bile tartışılır duruma gelmiştir.
Cahit Zarifoğlu’nun Yaşamak adlı
anlatıları için günlük denilebileceği gibi deneme de denilebilir. Bu anlatılarda
şiir de vardır.



Güray
Süngü’nün Vicdan Sızlar adlı
kitabında yer alan öyküler de kendini kolay ele veren klasik öyküler değildir.
Bu öykülerde çizgisel bir anlatı yoktur. Öykülerdeki zaman ne çizgisel ne
dairesel bir şekille açıklanabilir. Zaman kullanımı çok farklıdır. İronik bir
dille zaman kavramı askıya alınır. Yeni evlenen bir kişinin 1 yıl içinde 2 kızı
olur; ertesi yıl kızını evlendirir; bir çocuk babasının ölümünden 6 yıl sonra
doğar… Evvel Ahir Batın Zahir’deki Kokik 100 yıl sevgilisini bekler. Yine
ironik bir dille bürokrasi, aile, toplum eleştirilir. Bu kitaptaki öyküler
okuyucuya daha çok Derin Düzey’de bir
anlam üretme fırsatı vermektedirler.



Bu
yazıda bir tür hastalık olarak kabul edilebilecek ‘kibir’ ve bir değer yargısı
olarak ‘vakar’ kavramı açıklanacaktır. Bu çerçevede Güray Süngü’nün adını
andığımız kitabında yer alan Kibir adlı öyküsünün göstergebilimsel bir
çözümlemesi yapılacaktır.




References

  • Barthes, R. (1957). Mythologies, Paris: Ed. du Seuil.Barthes, R.(2018) (Aktaran.R.MARTY), http://perso.numericable.fr/robert.marty/semiotique/s081.htm 14.02.2018.Çantay, H. B. (1969). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm, İstanbul: Ahned Said Matbaası.Everaert-Desmedt, N. (1988). Sémiotique du Récit, Bruxelles: De Boeck.Süngü, G. (2017). http://www.izdiham.com/guray-sungu-ile-roportaj-yaptik/ (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2015). http://www.guraysungu.com/index.php/2015/03/01/oyku-kalbimi-teskin-ediyor. (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2016). Vicdan Sızlar, İstanbul: İz Yay.Yazır, H. (Elmalılı). (1979). Hak Dini Kur’an Dili, (3.Cilt: En’am Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.Yazır, H. (Elmalılı). (1979), Hak Dini Kur’an Dili, (6.Cilt: Zümer Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.

As Elements of Value Judgement ’Solemnity and Arrogance’; The Contextual Semiotic Analysis of Güray Süngü’s Story ‘Kibir’ (Arrogance)

Year 2018, , 155 - 164, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.408892

Abstract

References

  • Barthes, R. (1957). Mythologies, Paris: Ed. du Seuil.Barthes, R.(2018) (Aktaran.R.MARTY), http://perso.numericable.fr/robert.marty/semiotique/s081.htm 14.02.2018.Çantay, H. B. (1969). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm, İstanbul: Ahned Said Matbaası.Everaert-Desmedt, N. (1988). Sémiotique du Récit, Bruxelles: De Boeck.Süngü, G. (2017). http://www.izdiham.com/guray-sungu-ile-roportaj-yaptik/ (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2015). http://www.guraysungu.com/index.php/2015/03/01/oyku-kalbimi-teskin-ediyor. (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2016). Vicdan Sızlar, İstanbul: İz Yay.Yazır, H. (Elmalılı). (1979). Hak Dini Kur’an Dili, (3.Cilt: En’am Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.Yazır, H. (Elmalılı). (1979), Hak Dini Kur’an Dili, (6.Cilt: Zümer Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Hilmi Uçan 0000-0001-7370-172X

Publication Date September 15, 2018
Submission Date March 23, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Uçan, M. H. (2018). Bir Değer Yargısı Olarak ‘Vakar’ ve ‘Kibir’ Bağlamında Güray Süngü’nün ‘Kibir’ Adlı Öyküsünün Göstergebilimsel Çözümlemesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 155-164. https://doi.org/10.32709/akusosbil.408892