Termal tesislerde sağlıklı hizmet verilebilmesi için
tesis tasarımlarının doğru kurgulanması gerekmektedir. Bu nedenle mevcut
tesisleri kullanan müşterilerin beklenti ve memnuniyetleri değerlendirilerek
yeni tesis tasarımlarına dâhil edilmesi yapı ve hizmet kalitesini
arttıracaktır. Turizmin sürdürülebilir gelişimi, turizmle bağlantılı farklı
disiplinlerin bilgi ve tecrübelerini turizm sektörüne aktarmasıyla
sağlanacaktır. Bu bilinçle mimarlık disiplinini kapsayan bu araştırma bir alan
çalışmasıyla desteklenmiştir. Kapadokya’nın giriş kapısı olarak kabul edilen
Ihlara bölgesinde bulunan tesislerde odak bir grupla anket çalışması
yapılmıştır. Anket çalışmalarında belirlenen soruların bazıları daha önce
yapılmış olan çalışmalardan uyarlanmıştır. Örnek alan çalışmasıyla termal tesis
tasarım parametreleri, müşterilerin ihtiyaç ve gereksinimleri doğrultusunda
geliştirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde
termal tesislere gelen müşterilerin çoğunlukla sağlık amaçlı geldikleri ve
tesislerde uzun süre kaldıkları görülmektedir. Bu nedenle müşteriler termal
tesis tasarımlarının doğayla uyumlu olmasını tercih etmektedirler. Tesis
yakınlarında nüfus yoğunluğu olan yerleşim alanları çok tercih edilmemektedir.
Ayrıca müşterilerin tesis içerisinde doğal beslenme, spor aktiviteleri, sosyal
aktiviteler, alışveriş gibi sosyal donatıları tercih ettikleri görülmektedir.
Sağlık kriterinden sonra "hizmet" kriteri en çok önem verilen kalem
olmuştur. "Çevresel
duyarlılık", "doğal kaynak kullanımı", "doğal çevre
verilerinin dikkate alınması", "eylem planlarının hazırlanması"
gibi başlıklar altında toparlanmış beklentiler sanılanın aksine termal tesis
kullanıcıların enerji korunumu ve verimliliği konusunda duyarlılıklarını ortaya
koymuştur. "Fiziki görünüm", "özgünlük", "doğal
çevreye uyum" yine önem verilen başlıklar olmuştur. Bulgularla ilgili
geniş değerlendirmeler üçüncü bölümde detaylı bir şekilde anlatılmıştır.
Ülke
ekonomilerinde büyük rol oynayan bakir alanlar turizme açılırken bölge şartları
ve müşterilerin fiziksel, psikolojik ve sosyolojik beklentilerine yönelik
unsurlar tespit edilerek doğru adımların atılması sürdürülebilir gelişimin
önemli bir hamlesi olacaktır.
This
study aims to determine the customer requirements for the quality improvement of
thermal spa designs in rural Cappadocia. It is necessary for thermal spas (TSs)
to be designed carefully to ensure the provision of a healthy service.
Evaluating the expectations and the level of satisfaction of the customers of
existing facilities and integrating them into the design of new facilities will
improve the quality, both of the facility and the provided services.
Determination of customer requirements (CRs) and adapting them to the design of
facilities, offer a clear indication of the important contributions
architecture can bring to the tourism industry. The sustainable development of
tourism demands the transfer of knowledge and experience to the tourism industry
from many different disciplines related to tourism. Revealing the tourism
potential of rural regions will contribute greatly to the national economy. The
aim in the present study is to investigate a sample area in the rural region of
Cappadocia with the aim of contributing to literature.
Thermal tourism (TT) Thermal spas (TSs) Architecture design Customer requirements (CRs) Cappadocia; Turkey
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Submission Date | May 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.