Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin benlik saygısı ve beden algısı düzeylerine düzenli takip edilen medya programı sayısı ve türü, sosyal medya hesap sayısı, günlük sosyal medyada geçirilen süre gibi medya ile ilgili değişkenlerin ve demografik değişkenlerin etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini Konya ili Akşehir İlçesinde öğrenim gören 385 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak ‘Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’ ve ‘Beden Algısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin bilgisayar ortamında analiz edilmesinden sonra öğrencilerin benlik saygısı ve beden algısı düzeyleri arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin benlik saygısı ve beden algısı ölçeklerinden aldıkları puanlar ile cinsiyet, okul türü, aile türü, algılanan sosyo-ekonomik durum, günlük telefon/tablet kullanımı, sahip olunan sosyal medya profil sayısı, düzenli takip edilen dizi sayısı, en çok izlenilen program türü değişkenleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanamamıştır. Öğrencilerin sosyo-ekonomik durumları ve günlük tablet/telefon kullanım süresi tek başlarına benlik saygısı arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Günlük tablet/telefon kullanım süresi arttıkça benlik saygısı azalmaktadır. Öğrencilerin diyet uygulama durumu ile benlik saygısı ve beden algısı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre diyet uygulayan öğrencilerin beden algıları daha olumsuz, benlik saygıları daha düşüktür. Bu konuda ergenle en yakın temas halinde olan ailelerin ve öğretmenlerin farklı çalışmalarda bulunarak ergenin benlik saygısının yükseltilmesi ve beden algısının daha olumlu olması sağlanabilir.
The aim of this study is to examine the effects of demographic variables and media-related variables such as the number and type of media programs regularly monitored, the number of social media accounts, and the time spent on daily social media on the self-esteem and body perception levels of high school students. The sample of the study consists of 385 students studying in Akşehir, Konya. "Rosenberg Self-Esteem Scale" and "Body Image Scale" were used as data collection tools in the study. İt was determined that there is a moderately negative significant relationship between the students' self-esteem and body perception levels. Students' scores on self-esteem and body perception scales and gender, school type, family type, perceived socio-economic status, daily phone/tablet use, number of social media profiles owned, the number of regularly followed TV series are among the most watched program type variables. no meaningful relationship was found. A significant difference was found between the socio-economic status of the students and the duration of daily tablet/phone use alone self-esteem. Self-esteem decreases as the daily tablet / phone usage time increases. A significant difference was found between the dieting status of the students and their levels of self-esteem and body perception. According to the findings of the research, body perception of the students on diet is more negative and their self-esteem is lower. Families and teachers can work on different studies to increase the self-esteem and body perception of the adolescent
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.