Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 20 Issue: 1, 327 - 339, 22.06.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı gelecekte fen bilimleri dersini
yürütecek, fen bilgisi ve sınıf öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte
olan öğretmen adaylarının sahip olduğu öğretme-öğrenme anlayışlarını incelemektir.
Tarama yöntemiyle yürütülen bu çalışma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı güz
dönemi 4. sınıfta öğrenim gören 71 Fen bilgisi ve 70 Sınıf öğretmen adayı olmak
üzere toplam 141 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak,
“Öğretme-Öğrenme Anlayışları Ölçeği” kullanılmıştır. Cinsiyet açısından kadın
öğretmen adaylarının,   erkek öğretmen
adaylarına göre; program türü açısından da Sınıf öğretmen adaylarının, Fen
bilgisi öğretmen adaylarına göre daha fazla yapılandırmacı anlayışa sahip
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Akpinar, E. ve Ergin, Ö. 2005. Yapılandırmacı Kuramda Fen Öğretmeninin Rolü, İlköğretim Online Dergisi, 4 (2), 54-65.
  • Anagün, S. Ş., Yalçınoğlu, P. ve Ersoy, A. 2012. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknolo¬ji Dersi Öğretme-Öğrenme Sürecine İlişkin İnançlarının Yapılandırmacılık Açısından İncelenmesi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5 (1), 1-16.
  • Aydın, Ö., Tunca, N. ve Alkın-Şahin, S. 2015. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretme ve Öğrenme Anlayışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1331-1346.
  • Aypay, A. 2011. Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nin Türkiye Uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 7-29.
  • Baş, G. 2014. İlköğretim Öğretmenlerinin Öğrenme-Öğretme Anlayışlarının Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 18-30.
  • Bıkmaz, F. (2017). Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ve Bilimsel Epistemolojik İnançlarının Araştırılması: Boylamsal Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim 2017, 42 (189), 183-196.
  • Bilgin, H., ve Aykac, N. (2016). Pre-Service Teachers’ Teaching-Learning Conceptions and Their Attitudes towards Teaching Profession. Educational Process: International Journal, 5(2), 139-151.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. G. 1999. The Case for Constructivist Classrooms, Virginia: Alexandria Press.
  • Chan, K. W. ve Elliott, R. G. 2004. Relational Analysis of Personal Epistemology and Con¬ceptions about Teaching and Learning, Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
  • Cheng, M. M. H., Chan, K. W., Tang, S. Y. F. ve Cheng, A. Y. N. 2009. Pre-service Teacher Education Student’ Epistemological Beliefs and Their Conceptions of Teaching, Teaching and Teacher Education, 25, 319-322.
  • Çakıcı, Y. 2012. Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım, (Ed.) T. Özgür, Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavaş, B. Huyugüzel Çavaş, P. 2014. Fen Bilimleri Öğretiminde Öğrenme-Öğretme Süreci, (Ed.) A. Şengül ve D. Nil, Fen Bilimleri Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. 2012. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL uygulamaları, (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eren, A. 2009. Examining the Teacher Efficacy and Achievement Goals as Predictors of Turkish Student Teachers’ Conceptions about Teaching and Learning, Australian Journal of Teacher Education, 34 (1), 69-87.
  • Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. G. ve Kesercioğlu, T. 2009. Fen Öğretmen Adaylarının Yapılandırmacı Yaklaşıma Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 673-687.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. 2012. How to Design and Evaluate Research in Education, (eigth edition), New York: McGraw-Hill, inc., 1221 Avenue of the Americas,.
  • Karasar, N. 2015. Bilimsel Araştırma Yöntemi, (28. Basım), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • MEB. 2005. İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. 2013. İlköğretim 3-8. Sınıflar Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Oğuz, A. 2011. Öğretmen Adaylarının Demokratik Değerleri ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları, Değerler Eğitimi Dergisi, 9 (22), 139-160.
  • Saçıcı, S. 2013. The Interrelatıon Between Pre-Service Science Teachers’ Conceptions Of Teaching And Learning, Learning Approaches And Self-Efficacy Beliefs. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Schunk, D. H. 2008. Learning Theories: An Educational Perspective. (5th edition). New Jersey: Upper Saddle River Pearson Education, Inc.
Year 2018, Volume: 20 Issue: 1, 327 - 339, 22.06.2018

Abstract

References

  • Akpinar, E. ve Ergin, Ö. 2005. Yapılandırmacı Kuramda Fen Öğretmeninin Rolü, İlköğretim Online Dergisi, 4 (2), 54-65.
  • Anagün, S. Ş., Yalçınoğlu, P. ve Ersoy, A. 2012. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknolo¬ji Dersi Öğretme-Öğrenme Sürecine İlişkin İnançlarının Yapılandırmacılık Açısından İncelenmesi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5 (1), 1-16.
  • Aydın, Ö., Tunca, N. ve Alkın-Şahin, S. 2015. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretme ve Öğrenme Anlayışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1331-1346.
  • Aypay, A. 2011. Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nin Türkiye Uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 7-29.
  • Baş, G. 2014. İlköğretim Öğretmenlerinin Öğrenme-Öğretme Anlayışlarının Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 18-30.
  • Bıkmaz, F. (2017). Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ve Bilimsel Epistemolojik İnançlarının Araştırılması: Boylamsal Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim 2017, 42 (189), 183-196.
  • Bilgin, H., ve Aykac, N. (2016). Pre-Service Teachers’ Teaching-Learning Conceptions and Their Attitudes towards Teaching Profession. Educational Process: International Journal, 5(2), 139-151.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. G. 1999. The Case for Constructivist Classrooms, Virginia: Alexandria Press.
  • Chan, K. W. ve Elliott, R. G. 2004. Relational Analysis of Personal Epistemology and Con¬ceptions about Teaching and Learning, Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
  • Cheng, M. M. H., Chan, K. W., Tang, S. Y. F. ve Cheng, A. Y. N. 2009. Pre-service Teacher Education Student’ Epistemological Beliefs and Their Conceptions of Teaching, Teaching and Teacher Education, 25, 319-322.
  • Çakıcı, Y. 2012. Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım, (Ed.) T. Özgür, Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavaş, B. Huyugüzel Çavaş, P. 2014. Fen Bilimleri Öğretiminde Öğrenme-Öğretme Süreci, (Ed.) A. Şengül ve D. Nil, Fen Bilimleri Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. 2012. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL uygulamaları, (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eren, A. 2009. Examining the Teacher Efficacy and Achievement Goals as Predictors of Turkish Student Teachers’ Conceptions about Teaching and Learning, Australian Journal of Teacher Education, 34 (1), 69-87.
  • Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. G. ve Kesercioğlu, T. 2009. Fen Öğretmen Adaylarının Yapılandırmacı Yaklaşıma Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 673-687.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. 2012. How to Design and Evaluate Research in Education, (eigth edition), New York: McGraw-Hill, inc., 1221 Avenue of the Americas,.
  • Karasar, N. 2015. Bilimsel Araştırma Yöntemi, (28. Basım), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • MEB. 2005. İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. 2013. İlköğretim 3-8. Sınıflar Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Oğuz, A. 2011. Öğretmen Adaylarının Demokratik Değerleri ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları, Değerler Eğitimi Dergisi, 9 (22), 139-160.
  • Saçıcı, S. 2013. The Interrelatıon Between Pre-Service Science Teachers’ Conceptions Of Teaching And Learning, Learning Approaches And Self-Efficacy Beliefs. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Schunk, D. H. 2008. Learning Theories: An Educational Perspective. (5th edition). New Jersey: Upper Saddle River Pearson Education, Inc.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şendil Can 0000-0001-9313-7273

Cüneyd Çelik 0000-0002-1188-6260

Publication Date June 22, 2018
Submission Date April 13, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Can, Ş., & Çelik, C. (2018). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 327-339.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.