Araştırmanın amacı ilkokula başlama
yaşının 5. Sınıftaki öğrencilerin benlik saygısı ve sosyal uyum düzeyleri ile
ilişkisini incelmektir. Ayrıca bazı demografik değişkenlerin (cinsiyet, kardeş
sayısı, anne baba eğitim düzeyi, anne- baba birliktelik durumu, anaokuluna
devam durumu ve ilkokulda öğretmen değişikliği yaşayıp yaşamama durumu) sosyal
uyum ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bunun için İstanbul
ili Kartal ilçesindeki 26 Ortaokulda 436 5. sınıf öğrencisine Walker-McCannell
Okula Uyum ve Sosyal Yeterlik Ölçeği, Coopersmith Özsaygı Envanteri Kısa Formu
ile amaca uygun olarak düzenlenmiş Demografik Bilgi Formu uygulanmıştır.
Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T Testi, Pearson Korelasyon Analizi ve
Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre, öğrencilerin benlik saygılarının ve sosyal uyum düzeylerinin,
okula başlama yaşına göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı saptanmıştır.
Ayrıca, kız öğrencilerin benlik saygılarının erkek öğrencilerden anlamlı bir
şekilde daha yüksek olduğu; anne – babası birlikte yaşayan öğrencilerin benlik
saygılarının anne – babası ayrı olanlardan daha yüksek olduğu saptanmıştır.
The main purpose of the study
is to examine the effects of the primary school starting age on the self-esteem
and social adjustment levels of students of the 5th grade. In addition, the
relationships between some demographic variables (gender, number of siblings,
parental education level, parental status, attendance at kindergarten, and
teacher change in primary school) and social adjustment and self-esteem were
examined. Walker-McCannell
Adaptation to School and Social Skills Scale, Coopersmith Self-Esteem Inventory
Short Form and appropriately arranged Demographic Information Form applied to
436 5th grade students in Kartal district. Independent Sample T-Test, Pearson
Correlation Analysis and One-Way ANOVA were used to analyse collected data.
According to the results, there is no significant relationship neither between
the age to start school and self-esteem nor between social adjustment. The
self-esteem of female students is significantly higher than males and the
self-esteem of students whose parents are together have higher self-esteem than
the students that have divorced parents. It is also found that, there are
significant relationship between education levels of children’s parents, number
of siblings and self-esteem. Another significant difference is detected between
number of siblings and children’s social adaptation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Submission Date | June 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.