Civil Aviation is a rapidly growing dynamic sector. The increase in the
number of passengers, new destination and the sale of low-priced airline
tickets are effective in the growth of the sector. However, civil aviation
sector requires high budget investments. Staff and fuel costs are the biggest
problems in the sector for competing. Each ticket sold after the airline costs
fixed costs increases the marginal profit of the company. In this study, it is
aimed that examining the relationship between the operating leverage and the
revenues of the airlines operating at fixed costs with high amount. A model
consisting of revenues, operating leverage, financial leasing expenses, asset
profitability ratio and return on equity ratio has been developed. In the
application, data of 20 airlines, at least one company from every continent of
the World, were used. The data set covers the period 2010-2016. Panel data
analysis was performed. There is a positive correlation between operating
leverage and revenues. The higher the number of passengers on board, the higher
the revenues due to leverage. The increase in the occupancy rate also
positively affected the performance of the companies. There is a positive relationship between finance leasing
expenses and revenues. There is a positive relationship between revenues and
asset profitability ratio.
Sivil havacılık sektörü, hızla
büyüyen dinamik bir sektördür. Yolcu sayısındaki artış, yeni uçuş noktaları ve
düşük fiyatlı uçak biletleri sektörün büyümesinde etkili olmaktadır. Ancak sivil
havacılık sektörü yüksek bütçeli yatırımlar gerektirmektedir. Personel ve yakıt
maliyetlerinin yüksek oluşu sektördeki rekabet düzeyini düşürmektedir. Havayolu
şirketleri uçuş başına sabit maliyetleri karşıladıktan sonraki satılan her
bilet, şirketin marjinal kârını artırmaktadır. Bu nedenle yüksek tutarlarda
sabit maliyet ile faaliyet gösteren havayolu şirketlerinin faaliyet kaldıracı
ile satış gelirleri arasındaki ilişkinin incelenmesinin literatüre katkı
sağlaması beklenmektedir. Çalışmanın uygulamasında satış geliri, faaliyet
kaldıraç derecesi, finansal kiralama giderleri, aktif kârlılık oranı ve
özsermaye kârlılık oranı değişkenlerinden oluşan bir model geliştirilmiştir. Dünyanın
her kıtasından en az bir şirket olmak üzere 20 havayolu şirketinin verileri
kullanılmıştır. Veri seti 2010-2016 dönemini kapsamaktadır. Panel veri yöntemiyle
analiz yapılmıştır. Analiz sonuçlarına
göre faaliyet kaldıraç derecesi ile satış
gelirleri arasında pozitif yönde bir korelasyon tespit edilmiştir. Uçaktaki
yolcu sayısı arttıkça, kaldıraç etkisiyle daha fazla satış geliri elde edilmektedir.
Doluluk oranının artması şirketlerin performansını da olumlu yönde etkilemiştir.
Finansal kiralama giderleri ile satış gelirleri arasında pozitif yönlü bir
ilişki vardır. Satış gelirleri ile aktif
kârlılık oranı arasında da pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Analizde
Özsermaye kârlılık oranı anlamsız çıkmıştır. Uygulama kapsamındaki havayolu
şirketlerinin negatif Özkaynaklara sahip olmasının oranın anlamsız çıkmasını
etkileyebileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Law |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | December 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.