The primary data used in the study was obtained by
surveying individuals belonging to local Y generations in the Antalya region.
It can be seen that the planned behavior model can be used in the
interpretation of destination preference. It has been found out that the local
generation of the Y can be considered as important factors in the attitude and
subjective norm's intention to prefer destination, while the perceived behavior
control has a meaningless relationship in model. In
this study, the attitude of the domestic Y generation tourists in Antalya in
the process of choosing destination, social pressure and perceived threats /
benefits are studied. Subject of the research; The aim of this study is to
investigate the intention of the domestic generation Y to choose a destination
with a planned behavior model. In the study; the relationships on the attitude,
subjective norm, perceived behavior control, and intention to prefer a
touristic destination will be explored by local Y generation tourists.
Bu çalışmada yerli Y kuşağı turistlerin destinasyon belirleme
sürecindeki tutum, sosyal baskı ve algılanan tehditler/faydalar incelenmeye
çalışılmıştır. Araştırmanın konusu; yerli Y kuşağı turistlerin destinasyon
tercih etme niyetlerinin planlanmış davranış modeli ile incelenmesidir. Çalışma
içerisinde; gelecek turizm hareketlerine yön verebilecek olan Y kuşağının
davranışa yönelik tutumlarının, sübjektif normlarının, algıladıkları
davranışsal kontrollerin ve bu temel etkenleri etkilediği düşünülen birtakım
inançların turistik bir destinasyon olan Antalya ilini seçme niyetleri
üzerindeki ilişkiler incelenerek satın alma davranışları üzerine çıkarım
yapılabilmesi sağlanacaktır. Araştırmada kullanılan birincil veriler, Antalya
bölgesinde Y kuşağına mensup bireylere anket uygulanarak elde edilmiştir.
Verilerin uygunluğunu yorumlamak için yapılan çeşitli testlerden sonra,
değişkenler arası ilişkiyi ortaya koymak amacı ile yapısal eşitlik modellemesi
çalışılmıştır. Çalışmada, yerli Y kuşağı turistlerin tutum ve öznel normun
destinasyon tercih etme niyetlerinde önemli birer faktör olarak
değerlendirilebileceği, algılanan davranış kontrolünün ise anlamsız bir
ilişkisinin olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Public Relations - Communication |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | October 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.