In this study, the Teacher Leadership Scale, originally developed by Wang and Xia (2020), was adapted to Turkish culture. In this context, data were collected from 337 preschool teachers in Ankara. In this study, Teacher Leadership Scale (TLS) was used as a tool to obtain data. TLS consists of four dimensions and contains 19 items. In line with the Turkish adaptation of TLS, permission to use the scale was obtained first. Later, the Turkish language equivalence studies of the TLS were carried out. After these processes, research data were collected and analyzed. Within the scope of the analysis, the validity and reliability of the TLS were examined. Reliability of TLS was calculated by Cronbach's alpha coefficient and validity of the structure of TLS consisting of four dimensions was calculated by confirmatory factor analysis. In the analysis, it was concluded that the use of TLS in Turkish culture is appropriate, valid and reliable. In addition, testing the validity and reliability of the Turkish form of TLS with larger samples may contribute to the literature. The data of this study were collected from a sample of preschool teachers. In this context, the validity and reliability of the TLS can be tested by collecting data from different samples or organizations.
Bu araştırmada orijinali Wang ve Xia (2020) tarafından geliştirilen Öğretmen Liderliği Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlaması yapılmıştır. Bu kapsamda veriler Ankara ilindeki 337 okul öncesi öğretmeninden toplanmıştır. Bu araştırmada verilerin elde edilmesinde araç olarak Öğretmen Liderliği Ölçeği (ÖLÖ) kullanılmıştır. ÖLÖ dört boyuttan oluşmakta ve 19 madde içermektedir. ÖLÖ’nün Türkçe uyarlaması doğrultusunda ilk önce ölçek kullanım izni edinilmiştir. Daha sonra ÖLÖ’nün Türkçe dil eş-değerliği çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Bu süreçlerin ardından araştırma verileri toplanarak analiz edilmiştir. Analiz kapsamında ÖLÖ’nün geçerlik ve güvenirliğine bakılmıştır. ÖLÖ’nün güvenirliği Cronbach alfa katsayısıyla ve ÖLÖ’nün dört boyuttan oluşan yapısının geçerliği doğrulayıcı faktör analiziyle hesaplanmıştır. Yapılan analizlerde ÖLÖ’nün Türk kültüründe kullanılmasının uygun, geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ÖLÖ Türkçe formunun daha geniş örneklemlerlede geçerlik ve güvenirliğinin sınanması alanyazına katkı sağlayabilir. Bu araştırmanın verileri, okul öncesi öğretmenleri örnekleminden toplanmıştır. Bu bağlamda farklı örneklem ya da örgütlerden veri toplayarak ÖLÖ’nün geçerlik ve güvenirliği sınanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | December 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.