This study aims to examine university students’ marital views. The study group consisted of 1280 (1003 female, 277 male) single university students. Percentage, frequency and chi-square analysis techniques were used to analyze the data. According to the study findings, majority of university students place marriage in their life course, the ideal marital age is around 26 years, the priority of most of the young people in their life plans is career and very few of them feel ready for marriage. In addition, the study revealed that nearly one third of university students want their marriages to be similar to their parents’ marriage, nearly one third of them have a positive attitude towards cohabitation before marriage, one fourth find it appropriate to have premarital sex, and more than half of them are anxious about getting married.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin evliliğe ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 1280 (1003 kadın, 277 erkek) bekâr üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin analizinde yüzde, frekans ve ki-kare analiz teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun yaşam seyrinde evliliğin yer aldığı, ideal evlilik yaşlarının 26 yaş civarında olduğu, gençlerin büyük bir bölümünün yaşam planlarında önceliğinin kariyer olduğu ve çok az bir kısmının kendini evliliğe hazır hissettiği belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin üçte birine yakınının evliliklerinin ebeveynlerinin evliliğine benzemesini istediği, üçte birine yakınının evlenmeden birlikte yaşama karşı olumlu yaklaştığı, dörtte birinin evlenmeden cinsel ilişki yaşanmasını uygun bulduğu ve yarıdan fazlasının evlilikten kaygılandığı ortaya çıkarılmıştır.
Evlilik evliliğe ilişkin görüş evlilik öncesi faktörler evlenmeden birlikte yaşam üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Philosophy |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.