Bu araştırma müşteriler tarafından online alışverişte işletmelerle paylaşılan kişisel verilerin işletmelerce depolanmasının tüketici mahremiyeti endişesi ile ilişkisinin anlaşılması amacı ile yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda katılımcıların düşünce ve duyguların detaylı bir şekilde anlaşılması ve incelenmesi için nitel araştırma yöntemi olan görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi çerçevesinde online alışveriş yapan bireyler arasından evreni temsil edebilecek 20 kişilik bir örneklem seçilmiştir. 18 yaşından büyük, online alışveriş yapan 20 bireye yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. 20 kişilik örneklemden elde edilen veriler MAXQDA 2020 Analiz Programı ile analizi yapılarak yorumlanmıştır. Elde edilen verilere göre, bireyler online alışverişte kişisel bilgilerinin korunduğuna inanmazken, online alışverişte kişisel bilgilerinin başkaları ile paylaşılmasına dair endişeleri olduğu ortaya çıkmıştır. Erkek ve kadın katılımcıların online alışverişte kişisel bilgilerinin başkaları ile paylaşılmasına dair endişe duyma oranlarının eşit çıkması, cinsiyet açısından bir farklılaşma olmadığını ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda katılımcıların online alışverişte kullandıkları kredi kartı bilgilerinin ele geçirilebileceği yönünde endişeli oldukları görülmüştür. Kadın katılımcılar için mahrem ürün “cinsel içerikli ürünler” ve “hijyenik pedler” iken, erkek katılımcılar için mahrem ürün “cinsel içerikli ürünler” dir. Erkek katılımcılar internetten mahrem olarak düşündükleri ürünleri satın almazken, kadın katılımcıların mahrem olarak düşündükleri ürünleri online alışverişte satın alacakları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulguların e-ticaret işletmelerine ve diğer işletmelere fayda sağlaması beklenmektedir.
Bu çalışma Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalında Yüksek Lisans Tezi olarak savunulmuştur.
This research was conducted with the aim of understanding the relationship between the storage of personal data shared by customers with businesses in online shopping and consumer privacy concerns. For this purpose, the interview technique, which is a qualitative research method, was used to understand and examine the thoughts and feelings of the participants in detail. In the research, a sample of 20 people who can represent the universe was selected among individuals who shop online within the framework of purposive sampling method. A semi-structured interview technique was applied to 20 individuals over the age of 18 who shop online. The data obtained from the sample of 20 people were analyzed and interpreted with the MAXQDA 2020 Analysis Program. According to the data obtained, while individuals do not believe that their personal information is protected in online shopping, it has emerged that they have concerns about sharing their personal information with others in online shopping. The fact that male and female participants were equally concerned about sharing their personal information with others in online shopping revealed that there was no gender difference. At the same time, it was seen that the participants were worried that the credit card information they used in online shopping could be seized. While the intimate product for female participants is "sexual products" and "sanitary napkins", the intimate product for male participants is "products with sexual content". While male participants do not buy products that they consider private on the internet, it has been concluded that female participants will buy products that they consider private in online shopping. It is expected that the findings obtained within the scope of the research will benefit e-commerce businesses and other businesses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Economics and Administrative Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Submission Date | October 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.