Evaluation of the values underlying the behaviors of individuals and the good or bad consequences of their behaviors based on these values is defined as ethical. Ethics is the whole of social values that reinforce the individual's behavior in accordance with his responsibilities towards the social, legal and physical environment in the society in which he lives. The education given in order to teach these values to individuals from their student days helps individuals to think about how they should behave together with the distinction between good and bad. Teaching ethical values prepares individuals for behaviors that are appropriate both for their daily lives and for their roles in their future working lives. Students studying tourism are candidates for future businesses operating in the tourism industry. It is very important for students who receive tourism education to obtain information about the profession and to have ethical qualifications. For this reason, the ethics training of tourism students is beneficial in terms of their behavior in their professional life, coping with the ethical problems they may encounter and producing solutions. The aim of this study is to determine and evaluate the place and importance of ethics in tourism education by examining the courses related to ethics in the curriculum of state and foundation universities that provide undergraduate tourism education in Türkiye. In line with this purpose, it is aimed to reach the course programs on the corporate websites of 97 faculties and schools that provide tourism education at the undergraduate level. However, within the scope of the universities discussed, the institutional web page of 1 state university is being updated; Due to the inability to access the curricula of 3 state and 2 foundation universities, the research was conducted with data obtained from a total of 91 universities. The data were analyzed by content analysis technique. As a result of the study; It has been determined that ethics-related courses are mostly included in the curricula of the tourism management department, in the elective course category, in the fourth grade under the name of ethics in tourism/tourism and ethics. In addition, specialized ethics courses in the gastronomy and tourism guidance departments draw attention. Finally, based on the findings, various suggestions were presented for future studies and faculties/schools providing tourism education.
Bireylerin davranışlarının altında yatan değerlerin ve bu değerlere bağlı davranışlarının iyi veya kötü sonuçlarının değerlendirmesi etik olarak tanımlanmaktadır. Etik, bireyin davranışlarının yaşadığı toplumdaki sosyal, yasal ve fiziksel çevreye karşı sorumluluklarına uygun gerçekleştirmesini pekiştiren sosyal değerlerin bütünüdür. Bu değerlerin öğrencilik dönemlerinden itibaren bireylere öğretilmesi adına verilen eğitim iyi ile kötünün ayırt edilmesiyle birlikte bireylerin nasıl davranışlarda bulunmaları hakkında düşünmelerine yardımcı olmaktadır. Etik değerlerin öğretilmesi hem bireylerin günlük yaşantılarına hem de gelecekteki çalışma hayatlarındaki rollerine uygun davranışlara hazırlamaktadır. Turizm eğitimi gören öğrenciler gelecekte, turizm endüstrisinde faaliyet gösteren işletmeler için birer çalışan adayıdır. Turizm eğitimi alan öğrencilerin mesleğe ilişkin bilgiler edinmeleri ve etik niteliklere sahip olmaları oldukça önemlidir. Bu nedenle turizm öğrencilerinin aldıkları etik eğitimleri, meslek hayatlarında sergileyecekleri davranışları, karşılaşabilecekleri etik sorunlarla başa çıkabilmeleri ve çözüm üretebilmeleri açısından fayda sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de lisans düzeyinde turizm eğitimi veren devlet ve vakıf üniversitelerinin ders programlarında etik ile ilişkili derslerin incelenerek, turizm eğitiminde etiğin yeri ve öneminin belirlenip değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda, lisans düzeyinde turizm eğitimi veren 97 fakülte ve yüksekokulun kurumsal internet sitelerinde yer alan ders programlarına ulaşılması hedeflenmiştir. Fakat ele alınan üniversiteler kapsamında 1 devlet üniversitesinin kurumsal internet sayfasının güncellenmekte olması; 3 devlet ve 2 vakıf üniversitesinin de ders programlarına erişim sağlanamaması nedeniyle araştırmaya toplamda 91 üniversiteden elde edilen verilerle yürütülmüştür. Veriler, içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda; etik ile ilişkili derslerin en çok turizm işletmeciliği bölümüne ait ders programlarında, seçmeli ders kategorisinde, turizmde etik/turizm ve etik adı altında dördüncü sınıfta yer aldığı saptanmıştır. Ayrıca gastronomi ve turizm rehberliği bölümlerinde alana ilişkin özelleştirilmiş etik dersleri dikkat çekmektedir. Son olarak ise elde edilen bulgulardan hareketle gelecek çalışmalara ve turizm eğitimi veren fakülte/yüksekokullara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Publication Date | April 4, 2024 |
Submission Date | April 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.