Nowadays, the widespread use of the internet and the ease of access to the internet have led to an increase in the use of the internet in adolescents as well as adults. Although the internet provides numerous benefits to individuals, it can also cause various harms. While these harms can be occurred in physical, behavioral, mental, and other ways, they can directly affect not only individuals but also their social and business lives. This situation may cause severe problems in terms of the education processes of children and young people. This study aimed to investigate the effects of the internet and social media addiction on students. In this context, the explanatory sequential design was used. Firstly, a survey was conducted to measure the internet addiction levels of the students. Afterwards, the interviews were conducted with the families of 15 students whose internet addiction levels were found to be high in order to examine the effects of the current internet usage levels on the students. As a result of the study, it was concluded that the parents were uncomfortable with the use of the internet and social media which negatively affect students’ success and communication with their environment, but they could not intervene too much since the students are adolescents.
Social media addiction Internet addiction Mixed design Highschool students Smartphone addiction
Günümüzde internetin yaygınlaşması ve internete erişimin kolaylaşması yetişkinlerde olduğu gibi ergenlerde de internet kullanımının artmasına neden olmuştur. İnternet bireylere sayısız faydalar sağlamakla birlikte çeşitli zararlar da verebilmektedir. Bu zararlar fiziksel, davranışsal, ruhsal ve diğer şekillerde meydana gelebilirken bireylerin sadece kendilerini değil sosyal ve çalışma hayatlarını da doğrudan etkileyebilmektedir. Bu durum çocuk ve gençlerin eğitim süreçleri açısından ise ciddi sorunlar doğurabilmektedir. Bu çalışmada internet ve sosyal medya bağımlılığının öğrenciler üzerindeki etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada karma desen türlerinden biri olan açıklayıcı sıralı desen yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda öncelikle öğrencilerin internet bağımlılık seviyelerinin ölçülmesi amacıyla bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Sonrasında ise internet bağımlılık düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilen 15 öğrencinin aileleri ile görüşme gerçekleştirilerek mevcut internet kullanım düzeylerinin öğrenciler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma sonucunda ailelerin internet ve sosyal medya kullanımının öğrencilerin okuldaki başarı durumunu ve çevreleriyle olan iletişim düzeylerini olumsuz etkilemesinden rahatsızlık duydukları ancak velisi oldukları öğrencilerin ergenlik döneminde olmalarından dolayı çok fazla müdahale edemedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Sosyal medya bağımlılığı İnternet bağımlılığı Karma desen Lise öğrencileri Akıllı telefon bağımlılığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | September 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |