Lojistik süreçlerin en önemli halkalarından biri taşımacılık süreçleridir. Taşımacılık süreçleri, ana taşıma noktası olan terminallere ulaşmayı kapsayan ön taşıma, ana taşıma ve varış terminalinden alıcıya olan ulaşımı kapsayan son taşıma süreçlerinden oluşmaktadır. Ön taşıma ve son taşıma süreçleri genel olarak iç taşıma olarak adlandırılmakla beraber; ön taşımayı ihracat iç taşıma, son taşımayı ise ithalat iç taşıma olarak ifade edebiliriz. Ana taşıma süreci kadar, etkin bir taşıma süreci için iç taşıma sürecinin de eksiksiz bir şekilde yönetilmesi önemlidir. Bu bakımdan çalışmada, deniz ithalat ve ihracat iç taşıma süreçlerinin analizi bulanık PERT yöntemiyle yapılmış olup, her bir sürecin tamamlanma süreleri ve kritik yol ve süreleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte; her bir sürecin faaliyetleri ve süreleri bir lojistik firmanın ilgili departmanı tarafından tespit edilmiştir.
One of the most important rings of logistics processes is transportation processes. Transportation processes consist of pre-carriage, which includes the transportation to the terminals, the main transportation, and the on-carriage, which includes the transportation from the main transportation and arrival terminal to the buyer. While the pre-carriage and on-carriage processes are generally called inland haulage, we can refer to the front transport as export pre-carriage, the last transport as import on-carriage. For an efficient transportation process, it is important to manage the inland haulage process as well as the main transportation process. In this regard, the analysis of the sea import and export inland haulage processes is carried out using the fuzzy PERT method, and the completion times and critical paths and times of each process were determined. However, the activities and durations of each process have been determined by the relevant department of a logistics company.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2021 |
Acceptance Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |