Traditionally, educational organizations have often been managed based on a hierarchical structure, with decisions often made by top management (Jones, 2019). However, in recent years, alternative management models and more participatory approaches have been gaining more and more attention in the field of education (Brown, 2020). The aim of this study is to understand the role of anarchist theory and holacracy in education and to provide a basis for guiding future research and practice, to provide a different perspective on management thinking and practices in education, and to evaluate the potential effects of this perspective in education. In this context, the role of alternative management models in education is discussed, focusing on the effects of anarchist theory in education and the application of holacracy in education. It examines how anarchist theory brings a perspective to management thinking in education. How are concepts such as autonomy, participation and freedom, which are the basic principles of anarchist theory, reflected in education? It explains the concept of holacracy and how it differs from the traditional management approach. It discusses how holacracy can be applied in management in education and its potential effects.
Geleneksel olarak, eğitim örgütlerinin sıklıkla hiyerarşik bir yapıya dayalı olarak yönetilmiş ve kararlar genellikle üst yönetim tarafından alınmıştır (Jones, 2019). Ancak, son yıllarda, alternatif yönetim modelleri ve daha katılımcı yaklaşımlar eğitim alanında da giderek daha fazla ilgi görmektedir (Brown, 2020). Araştırmanın amacı, anarşist kuramın ve holakrasinin eğitimdeki rolünü anlamak ve gelecekteki araştırma ve uygulamalara yol göstermek için bir temel oluşturulmasını sağlamak, eğitimde yönetim düşüncesine ve uygulamalarına farklı perspektif sunmak ve bu perspektifin eğitimdeki potansiyel etkilerini değerlendirmektir. Bu bağlamda, anarşist kuramın eğitimdeki etkileri ve holakrasinin eğitimde uygulanması üzerine odaklanarak, alternatif yönetim modellerinin eğitim alanındaki rolü tartışılmaktadır. Anarşist kuramın eğitimdeki yönetim düşüncesine nasıl bir perspektif getirdiğini incelenmektedir. Anarşist kuramın temel prensipleri olan özerklik, katılımcılık ve özgürlük gibi kavramlar, eğitime nasıl yansımaktadır? Holakrasi kavramını açıklanarak ve geleneksel yönetim anlayışından nasıl farklılaştığını açıklanmaktadır. Eğitimde yönetimde holakrasinin nasıl uygulanabileceğini ve potansiyel etkilerini ele alınmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Derleme Makelesi |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2024 |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | May 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |