Current study aims to investigate the awareness of 9th graders regarding word problems with missing and extra information. The study was carried out with two students chosen randomly from each of the four high schools which are Science, Anatolian, Private and General high schools (8 students in total). As the data collection tool, a test developed by the researchers and consisted of 10 open-ended problems which can be solved by the provided information or not, or can contain extra information was used. Just after the participants solved the problems, clinical interviews were conducted with them. Given responses to the problems were analyzed for each type of question separately. At the end of the study it was seen that many of the participants responded the questions including extra information correctly. However, the students were not as successful in answering the questions with missing information as in the ones including extra information. Thus it was recommended that students should be exposure not only routine problems, but also non-routine problems such as with extra or missing information during classroom instruction
Bu çalışmanın amacı, 9. sınıf öğrencilerinin eksik ya da fazla bilgi içeren matematik problemlerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesini amaçlamaktadır. Çalışma Trabzon ilindeki fen lisesi, anadolu lisesi, özel lise ve genel liseden olmak üzere her bir lise türünden rastgele seçilen ikişer öğrenci (toplam 8 öğrenci) ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen; eldeki verilerle çözülebilen, çözülemeyen veya fazla bilgi içeren 10 açık uçlu problemden oluşan bir test kullanılmıştır. Hazırlan açık uçlu problemler katılımcılara çözdürülmüş ve sonrasında çözümleri üzerinde klinik mülakatlar yapılmıştır. Öğrencilerin problemlere verdikleri yanıtlar her bir soru türü için ayrı ayrı analiz edilmiştir. Çalışma sonunda katılımcıların büyük bir kısmının fazla bilgi içeren problemleri doğru olarak yanıtladıkları görülmüştür. Eksik bilgi içeren sorularda ise öğrencilerin başarıları, fazla bilgi içeren sorulardaki kadar yüksek çıkmamıştır. Bu sonuçlardan hareketle sınıf ortamında rutin problemlerin yanında eksik bilgi ya da fazla bilgi içeren, rutin olmayan problemlere de yer verilmelidir önerisinde bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sözel problem, eksik bilgi, fazla bilgi, problem çözme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |