Bu çalışmada, 20. Yüzyıl müziğinin önde gelen isimlerinden, Fransız besteci Olivier Messiaen’in Vingt Regards sur l'enfant Jésus başlıklı eserindeki üslupsal örüntüler, bestecinin zihin dünyasını şekillendiren düşünceler üzerinden incelenecektir. Bestecinin, zihnindeki temsilleri biçimlendirerek, eserini bir ses organizasyonu olarak ortaya koyduğu ve böylece eserde karşılaşılan ses örüntülerini meydana getirdiği düşünülebilir. Bu ses örüntüleri, bestecinin zihnindeki örüntülerin bir temsili olarak, onun üslubunu oluşturur. Eserlerinde, üslupsal örüntüleri yoğun bir şekilde kullanarak bu temsilî ilişkiyi açık bir şekilde göstermeyi başaran bestecilerden biri de Olivier Messiaen’dir. Kaldı ki yapıtlarındaki zihin dünyasını şekillendiren fikirleri açıkladığı pek çok birincil kaynak da bırakmıştır: Kitapları, söyleşileri ve hatta bazı eserleri için yazdığı önsöz ve açıklama notları yapıtlarındaki üslupsal örüntülerin tespit edilebilmesi noktasında araştırmacılara büyük kolaylıklar sağlar. Bu kaynaklarda üslubunun düşünsel dayanaklarının Katolik inancı, kuş sesleri, Hinduizm, sayı sembolizmi ve ses-renk ilişkisi olduğunu ifade eder. Bu çalışmada ele alınan Vingt Regards sur l’enfant-Jésus eserindeki üslupsal unsurlar ise büyük ölçüde Katolik inancı ile kuş seslerinin temsillerine dayanmaktadır. Eserin her bölümü bağımsız karakterdedir ve bünyelerinde Katolik inancının farklı bir yönü ele alınmıştır. Eserde bir bütünlük hali sağlayabilmek için de bu üslupsal örüntüler döngüsel bir yapıda kullanılmıştır. Bestecinin zihin dünyasını anlamak suretiyle eserde bulunan üslupsal örüntüleri analiz etmenin esere yönelik yeni, daha derinlikli bir bakış açısı geliştirme olanağı sunduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Theories of Music, Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | December 8, 2023 |
Acceptance Date | January 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: SAYI 19 |