Kavramsal değişim stratejilerinden fikirler arası çatışmaya dayalı olarak tasarlanan ışığın ince zarda girişimi konusuna ait öğretimin, öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerinde olumlu bir etkisi olup olmadığı, ön test son test kontrol gruplu desenin uygulandığı bu araştırma ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; hazır bulunuşluk testi, kavramsal anlama testi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır.
Verilerin analizi öğretim öncesinde, öğrencilerin büyük oranda geometrik optik bilgilerini kullanarak ince zarda girişimi beyaz ışığın içeriğindeki yedi rengin farklı kırılması sonucu renklerine ayrılmasına dayandırdıklarını göstermektedir. Öğretim sonrasında kontrol grubu öğrencileri sabun köpüğündeki renklenmeyi açıklamak için geometrik optik ile ışığın dalga modelini bir arada kullanarak hibrit model geliştirmişlerdir. Bu öğrenciler köpüğün renklenmesi olayını ışığın köpük üzerinde girişim yapması, aydınlıkların yapıcı girişim, karanlıkların bozucu girişim sonunda meydana gelerek dalga modeli ile açıklarken renklenmenin nedenine inildiğinde geometrik optik bilgilerine dönüp ışığın kırılması ile farklı renklerin görüleceğini belirtip öğretim öncesi fikirlerini kullanarak açıklamalarına devam etmektedirler. Kontrol grubu öğrencilerinin aydınlık karanlık saçakların zar üzerindeki dizilimlerini açıklama konusunda zorlandıkları gözlenmiş ve karanlık saçağın sadece zarın en ince kısmında oluşacağı şeklinde daha önce alan yazında görülmeyen kavram yanılgısına rastlanmıştır. Öğretim sonrasında kavramsal değişim stratejisinin benimsendiği deney grubundaki öğrenciler zar üzerinde neye göre renklenmenin olduğunu ve zar kalınlığının girişime etkisini tam olarak açıklayarak kontrol grubundaki öğrencilere göre kavramsal anlamalarının üst düzeyde olduğunu göstermişlerdir.Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)